Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
lsa55 Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Elo 2004 Viestejä: 280
|
Lähetetty: 09.12.2010 23:11 Viestin aihe: |
|
|
---
Viimeinen muokkaaja, lsa55 pvm 27.04.2024 19:43, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Chillie Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2004 Viestejä: 3325
|
Lähetetty: 09.12.2010 23:17 Viestin aihe: |
|
|
Tuohon kun vielä pannaan se 100- 200 raania painoa lissää, niin ei taija ennää tarvita vauhtia pistää paljon mittään..
S |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Ara Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 15 Mar 2005 Viestejä: 35 Paikkakunta: Kempele
|
Lähetetty: 11.12.2010 00:14 Viestin aihe: |
|
|
Jepjep ja kahen kilon leka ja nopeus 1m/s -> saadaan liikemääräksi 20000gm/s Tarkoitin 10 m/s, tiiä sitte, miten ois kahen kilon siika 
Viimeinen muokkaaja, Ara pvm 11.12.2010 22:16, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Chillie Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2004 Viestejä: 3325
|
Lähetetty: 11.12.2010 00:28 Viestin aihe: |
|
|
Kylläpä se jos silläkin yltää lyyvä, niin tipahtaa aika lailla paikalleen toisin kuin....
S |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
kuulapää78 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Elo 2006 Viestejä: 1065 Paikkakunta: Kuru
|
Lähetetty: 11.12.2010 00:36 Viestin aihe: |
|
|
Empä tiiä sitten... 300wby:llä pakolaukat keuhkolaukauksilla erittäin lyhyitä ainakin peuroilla käytettäessä TSX:sää mutta 9,3:llakin ovat olleet lyhkäsiä 300:nen kyllä soseuttaa keuhkot mukavasti... 308win on ok kaliiperi osaavissa käsissä, kohtuu matkalla ja hyvällä luodilla ladattuna mutta liian usein näkee näitä tarpeettomia paikkauksia marginaalikaiipereilla kun ei ole selvää että osuko vai ei ja tosiaan pitää olla tarkkana mistä kulmasta ampuu. Enkä ole saanut rekyylikammoa aikaiseksi millään pyssyistäni mutta olen huomannut että tämä on aikalailla henkilökohtaista kun jotakin kauhistuttaa 30-06 potkaisu... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
juhatapio Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2005 Viestejä: 2803 Paikkakunta: eteläpohjanmaa
|
Lähetetty: 11.12.2010 00:39 Viestin aihe: |
|
|
Tyypilisesti 28-32 grammaa lyijyä ammuttuna maltilliselta 30-50 metrin matkalta haulikon piipusta saattaapi hirven manan majoille, täyteisen muodossa!! _________________
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
juhatapio Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2005 Viestejä: 2803 Paikkakunta: eteläpohjanmaa
|
Lähetetty: 11.12.2010 00:44 Viestin aihe: |
|
|
Kukkaa koittanu?? vaikkapa virossa? _________________
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
maalari Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Lok 2005 Viestejä: 856 Paikkakunta: kainuu
|
Lähetetty: 11.12.2010 08:06 Viestin aihe: |
|
|
6mm Una haulia ja hirvi konttaa. Saa olla risukkoakin edessä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
CrB Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Lok 2005 Viestejä: 1908
|
Lähetetty: 11.12.2010 09:21 Viestin aihe: |
|
|
******Jepjep ja kahen kilon leka ja nopeus 1m/s -> saadaan liikemääräksi 20000gm/s Smile*******
Näin on tosi, jos pannaan laittaen sillä lekalla kymmenen tömäyksen ryöppy.
Toteutuu myös yhdellä tällillä, kunhan lekan massa on 20 kg. _________________ Liikettä niveliin |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
VKK Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Tou 2004 Viestejä: 3306 Paikkakunta: "Mauser-maa"
|
Lähetetty: 11.12.2010 10:45 Viestin aihe: |
|
|
lsa55 kirjoitti: | Chillie kirjoitti: | Ne on nuo joulet ehkä liikaa ylituijjotettuja.. 2000 jouleva kun ompi saman verran kun Tonaltsin ranskalaisissa enerkiasisältö..
Sillä ei välttämättä saavuteta sen hirven kämmärrystä..
|
Tuo ehkä -sana vielä tuolta pois. Pitäisi huomioida myös liikemäärä, joka on siis läpäisyä kuvaava suure.
Esimerkki:
Tyypillinen latinki, jolla todennäköisesti eniten tapetaan tai ainakin yritetään tappaa suomalaista hirveä on:
- Luoti 180 gr (11,7 g)
- Lähtönopeus 795 m/s Tällä kombinaatiolla saadaan aikaiseksi:
- Liike-energia 3697 J
- Liikemäärä 9302 gm/s (Jos otetaan verrokiksi 300 grainin luoti, niin sama energia saadaan nopeudella 617 m/s ja sama liikemäärä nopeudella 480 m/s!!)
Ja hyvä lataus voisi olla esim:
- Luoti 300 gr (19,4 g)
- Lähtönopeus 765 m/s Tällä kombinaatiolla saadaan aikaiseksi:
- Liike-energia 5677 J
- Liikemäärä 14841 gm/s
180 grainin luoti vaatisi nopeutta samaan energiaan 985 m/s ja samaan liikemäärään 1269 m/s.
Ja mitä tapahtuu käytännössä:
Sumuisena aamuna hirvimiehen peltopassiin tulee jäätävä sonni elämää suuremmat sarvet päässään ja jää seisomaan ikävästi hieman vinottain peräpää tornissa vapisevaa metsämiestä kohti. Matkakin on pitkänlainen, mutta hirvestäjä näkee jo sarvet seinällään ja kuvansa metsäkalan kymppikerho -palstalla. Torninkaiteesta tukea ottaen miettii vielä, että mitenkähän tässä käy? Lujasti 180 grainin luottoluotiinsa luottaen päättää kuitenkin puristaa ja luoti osuukin haluttuun paikkaan takapaisteja viistäen mahan takaosaan kohteena konehuone. Sonni on kuitenkin sen verran kookas, että osan puhdistaan jo takapaistiin haaskanneelta luodilta loppuu vauhti kesken vähän ennen keuhkoja, siihen maksan alapuolelle. Hirvi säikähtää pahanpäiväisesti ja juoksee naapuriseuran passiin, jossa tulee tapetuksi. Sarvet päätyvät paikallisen yhteiskoulun seinälle.
Jos samaisella hirvestäjällä olisikin ollut tuollainen esimerkkinä mainittu hyvä lataus, niin 3697:n käytetyn joulen jälkeen reservissä olisi ollut vielä liikemäärää 8763 gm/s ja energiaa 1979 joulea. Nopeuttakin olisi jäljellä 452 m/s. Tämä olisi riittänyt hyvin konehuoneen läpäisemiseen ja hyvällä tuurilla luoti olisi vielä jäänyt nahkaan ja löytynyt muistoksi. Ja ne sarvet ja kymppikerho ja tarinat saunailloissa..
Eli hirven tappaa riittävän massan omaava ja sen osumassa säilyttävä luoti maltillisella nopeudella ammuttuna.
On siis itsensä ja erityisesti jahtikaverien kiusaamista yrittää väkisin saada kaliiperiin (pieneen) nähden ylipainoinen luoti ylisuuriin nopeuksiin kovilla ylilatauksilla tappotehon parantamisen toivossa. Edes luodit eivät kestä tätä ja lopputuloksena on räjähtäneitä lapoja sekä kuutamopyyntejä.
Homman voisi hoitaa hienosti hieman reikää väljentämällä, jolloin luotiin tulee jo luonnostaa massaa ja parempaan läpäisyyn (kaatotehoon) päästään järkevillä maltillisilla nopeuksilla. Esimerkin luodeilla siihen mihin tuo 180 gr/Vo 795 m/s pysähtyy, pääsee 300 gr:n luodilla lähtönopeudella 480 m/s. Olettaen, että tuo Suomen luottoluoti säilyttää painonsa, mitä se ei tunnetusti tee. Silloin raskaammalle riittää pienempikin lähtönopeus. Toki laajempi poikkipinta-ala hidastaa hieman enemmän, mutta ei merkittävästi.
Sinne hengenpaikalle pitäisi jollakin konstilla yltää, mutta Vo:n kasvattaminen ja joulemäärien laskeminen ei siinä auta.
-- |
Urheilumies sijoittaisi luodin kaularankaan tai odottaisi hieman että hirvi kääntyy, sillä se kääntyy jos sille vaikkapa öhkäisee..
Vajalla varmasti kiitellään sitä kaveria joka kuljetti luodillaa pötsi sisällön lavoille=koko etupää monttuun.
.30 kal TSX:lläkin homma hoituisi em. reittiä myöten, mikäli eläin on välttämätöntä tällä tavoin ampua ts. lihat pilata.
9,3 tai 375 ei korvaa ampumataitoa, eikä tee ketään älykkäämmäksi tai paremmaksi kaatajaksi..
Tutkimukseni sukuelinten koon kasvamiseksi suhteessa hirvimiehen omistamaan kaliberiin ovat vielä kesken.. _________________ "I believe in ammunition" -Bob Leckie |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
marvin the martian Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Huh 2010 Viestejä: 2463 Paikkakunta: Sirius C3
|
Lähetetty: 11.12.2010 10:52 Viestin aihe: |
|
|
Chillie kirjoitti: | Ne on nuo joulet ehkä liikaa ylituijjotettuja.. 2000 jouleva kun ompi saman verran kun Tonaltsin ranskalaisissa enerkiasisältö..
Sillä ei välttämättä saavuteta sen hirven kämmärrystä..
S | Paras heittää hirveä Saarioisten kuralätkällä. Energiaa 1010 kJ/100g.  _________________ Kaukana jossain on Kapakanmäki, siellä rähjää keletappiväki. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
9.3x622 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Huh 2004 Viestejä: 16839
|
Lähetetty: 11.12.2010 11:17 Viestin aihe: |
|
|
VKK kirjoitti: | Tutkimukseni sukuelinten koon kasvamiseksi suhteessa hirvimiehen omistamaan kaliberiin ovat vielä kesken.. |
Eikö porukka suostu näyttämään sinulle kalujaan, vaikka on kyse tärkeästä tutkimiksesta. Mittaatko veltosta kullista, vai pitääkö olla jämäkästi pystyssä vai mittaatko molemmat. Kokeile vaikka, että houkuttelet porukan saunaan kiväärit mukana ja tee silmämääräinen arvio.  _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
marvin the martian Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Huh 2010 Viestejä: 2463 Paikkakunta: Sirius C3
|
Lähetetty: 11.12.2010 11:19 Viestin aihe: |
|
|
 _________________ Kaukana jossain on Kapakanmäki, siellä rähjää keletappiväki. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Twister Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 25 Lok 2008 Viestejä: 51 Paikkakunta: Rannikko
|
Lähetetty: 11.12.2010 14:05 Viestin aihe: |
|
|
lsa55 kirjoitti: | Tuo ehkä -sana vielä tuolta pois. Pitäisi huomioida myös liikemäärä, joka on siis läpäisyä kuvaava suure.
Sinne hengenpaikalle pitäisi jollakin konstilla yltää, mutta Vo:n kasvattaminen ja joulemäärien laskeminen ei siinä auta.
-- |
Ei kai tuo liikemäärä tässä sen autuaampi suure ole kuin liike-energiakaan.
Liike-energiahan lasketaan 0,5*massa*nopeus2
liikemäärä vastaavasti on massa*nopeus eli molemmat lasketaan massan ja nopeuden perusteella.
Liikemäärän suoran tarkastelun sijaan pitäisi laskea luodin liikemäärän muutos törmäyksen aikana eli impulssi. Koska törmäyksen aika hirveen ammuttaessa muodostuu luodin hirvessä kulkemasta matkasta ja alku ja loppunopeuden erotuksesta saadaan lyhellä johtamisella kaava Impulssi=massa*nopeudenmuutos2/matka. Kuten liike-energia, myös impulssi kasvaa nopeuden toiseen potenssiin eikä liikemäärän muutoksen tarkastetulla saavuteta eriäviä tuloksia "perinteiseen" liike-energiaan nähden.
Omasta mielestäni näissä keskusteluissa usein myös aliarvioidaan luodin halkaisijan merkitys joule määriä vertailtaessa. 308 ja 9.3 luotien halkaisijoissa on vajaa pari milliä eroa, mikä ei ehkä kuulosta paljolta, mutta 9.3 luodin poikkipinta-ala on 50% suurempi kuin 7.62. Jos vastaavat reiät tehtäisiin esimerkiksi poraamalla, on energian tarve suoraan verrannollinen reiän poikkipinta-alaan eli 9.3 vaati sen +50% enemmän työtä jos syvyys on sama. En tiedä voiko tätä nyt ihan suoraan soveltaa ballistiikkaan, koska törmäyksessä tapahtuu luodin muodonmuutos ja mahdollinen massahävikki, mutta jostakin se energia väljemmän reiän kairaamiseen on ampumallakin otettava.
Ja sitten itse asiaan eli VKK:n tutkimukseen, itseltä valitettavasti löytyy vain näitä .30 väljyisiä torrakoita, mutta bemari sentään on pihalla eli kai näilläkin eväillä saa tutkimukseen osallistua?  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 11.12.2010 14:15 Viestin aihe: |
|
|
Johdonmukaisuuden nimissä olen harkinnut Ladan hankkimista vaikka eiköhän tuo Mazda ole melkolailla samassa "kokoluokassa". Mikähän se olisi vielä tuota 308:a heikompi mutta hirvilaillinen?
No eiku selkeästi isompireikäinen on jo rakenteilla... Onneksi en kuitenkaan sentään Bemarilla ajele! |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|