Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
huti-kuti Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2008 Viestejä: 1813 Paikkakunta: periferia
|
Lähetetty: 14.03.2009 19:36 Viestin aihe: |
|
|
igorrock kirjoitti: |
Onko kunnolla tehty laminaattitukki oikein pedattuna tosiaan niin paha elämään |
ei ole, kyllähän melkein kaikki pyssyt hyvin toimii, vaikka kosteutta saisivat ja mikäli omistaja raskii niitä mukanaan retuuttaa. tämä minun homma on vain semmosta turhan tarkkaa ja vähän niinkuin harrastuksena ajan kanssa värkkäämistä.
aikoinaan oli sakossani ropleemia tukin vääntymisen kanssa, mutta sekin korjaantui helposti, kun lakkapinnan korvasin öljyllä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2251 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 15.03.2009 03:17 Viestin aihe: |
|
|
huti-kuti kirjoitti: | kyselin viestiketjun alussa kokemuksia aseen rautojen maalauksesta, eikös kukaan ole maalaillut? olisi hyvä jostain vinkkejä/linkkejä saada, ettei tarvisi kantapään kautta opetella. juu ja älkää viittikö kysenalaistaa maalaamisen järkevyyttä, tää on taas niitä juttuja jonka vain haluaa tehdä.
|
Jos haluat todella maalin pysyvän kiinni alumiinissa tarvitset siihen keltakromatoinnin alle. Tämä käsittely on vain kielletty eurostoliiton alueella joten joutuisit tyytymään viherkromatointiin. Kyllä maali pysyy siinäkin. Anodisointi auttaa hieman myös tuon maalin pysyvyyttä. Tosin värjätty anodisointi ei maalia päälle kaipaa.
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ UITTELE TUOTA YÖN YLI MISSÄÄN LIPEÄSSÄ!! Pilaat vain hienon laitoksen. Jo todella laimea lipeä (tai mikä tahansa voimakas emäs) liuottaa todella tehokkaasti alumiinia. Esimerkiksi vanhan anodisoinnin poistoon riittää teelusikka pari NaOH kiteitä parissa litrassa vettä ja aikaa viitisen minuuttia.
Anodisointi onnistuu kyllä itse tehtynäkin, mutta tarvitset noin suurelle kappaleelle melkoisen virtalähteen. Ja omasta kokemuksesta suosittelen säädettävää mallia, nimittäin prosessi hörppää aluksi melkoisesti virtaa ja esim. äänenvaimennin saattaa polttaa 15 amppeerin normi akkulaturista sulakkeen. Lisäksi käytetty alumiinilaatu vaikuttaa anodisoinnin onnistumiseen. Mitä laatua tuo on? 6082?
Niin, ja hieno on! |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tunajussi Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Elo 2006 Viestejä: 1638 Paikkakunta: Ikaalinen
|
Lähetetty: 15.03.2009 08:28 Viestin aihe: |
|
|
Berkele kirjoitti: | ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ UITTELE TUOTA YÖN YLI MISSÄÄN LIPEÄSSÄ!! Pilaat vain hienon laitoksen. Jo todella laimea lipeä (tai mikä tahansa voimakas emäs) liuottaa todella tehokkaasti alumiinia. Esimerkiksi vanhan anodisoinnin poistoon riittää teelusikka pari NaOH kiteitä parissa litrassa vettä ja aikaa viitisen minuuttia.
|
Kyllä tuo yön yli uittelu voi olla hiukka liikaa, riippuen alumiinin laadusta, seoksen lämpötilasta ja vahvuudesta.
Jos nyt kuitenkin joku uittelee alumiinia lipeässä, niin muistakaa tuulettaa hyvin. Prosessissa voi muodostua vetyä siinä määrin, että posahdus on lähellä. _________________ http://s246.photobucket.com/home/Tunajussi/allalbums |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
huti-kuti Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2008 Viestejä: 1813 Paikkakunta: periferia
|
Lähetetty: 15.03.2009 11:08 Viestin aihe: |
|
|
Berkele kirjoitti: | Mitä laatua tuo on? 6082? |
en tarkkaa muista laatua, ei ole 6082'ta, ehkä 7075?, hinnaltaan taisi olla melkein tupla tuohon yleislaatuun verrattuna. aikoinaan hommattiin isompi levynpala erään mittalaitteen alustan tekoa varten, ja siitä jäi senverran yli, että jämäpalasta sai ruveta tätä tukkia muotoilemaan.
onkos se värjäys tosiaan niin helppo juttu, että värinapilla anodisoinnin jälkeen toisessa liuoksessa aikaan saa?
ja miten tässä kotikäsittelyssä pinnankovuuden kanssa on? joskus on tullut jyrsittyä tuollaisia teollisesti käsiteltyjä kappaleita, pikistappi kestää n. 5min ennenkuin anodisoinnin pinta kuluttaa tapin rikki. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Suppana Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Huh 2007 Viestejä: 2074
|
Lähetetty: 15.03.2009 12:37 Viestin aihe: |
|
|
Vois tulla tuosta tukistä hieno jos lasikuulapuhaltaisi ja sen jälkeen vaikka sinistäisi!Tai maalaisi |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Southwest Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Lok 2007 Viestejä: 664
|
Lähetetty: 15.03.2009 13:15 Viestin aihe: |
|
|
Jauhe- eli pulverimaalaus voisi olla yksi vaihtoehto. Sekään ei pinnnan laadun puolesta pärjää osaavan ruiskunkäyttäjän työlle. Jauhemalausta on käytetty myös pohjamaalina vaikeissa kohteissa jolloin pinta hiotaan ja päällemaalataan perinteisin keinoin mutta tietysti jauhemaaliin tarttuvilla aineilla.
Mitä muuten tukki painaa tällä hetkellä? Veikkaan vajaat 4kg. Se mainitsemasi 1.5kg on noin 550cc alumiinia seoksesta riippuen. Kaapissa on ase jonka 7075-alumiinista tehty osa painaa 1,5kg, vaikea kuvitella että samasta määrästä saisi kokonaisen tukin. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2251 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 15.03.2009 17:29 Viestin aihe: |
|
|
huti-kuti kirjoitti: | Berkele kirjoitti: | Mitä laatua tuo on? 6082? |
en tarkkaa muista laatua, ei ole 6082'ta, ehkä 7075?, hinnaltaan taisi olla melkein tupla tuohon yleislaatuun verrattuna. aikoinaan hommattiin isompi levynpala erään mittalaitteen alustan tekoa varten, ja siitä jäi senverran yli, että jämäpalasta sai ruveta tätä tukkia muotoilemaan.
onkos se värjäys tosiaan niin helppo juttu, että värinapilla anodisoinnin jälkeen toisessa liuoksessa aikaan saa?
ja miten tässä kotikäsittelyssä pinnankovuuden kanssa on? joskus on tullut jyrsittyä tuollaisia teollisesti käsiteltyjä kappaleita, pikistappi kestää n. 5min ennenkuin anodisoinnin pinta kuluttaa tapin rikki. |
Vähän veikkaan, että kotitarve anodisointi ei tule onnistumaan. Tuo 6082:kaan ei ole helponta mahdollista anodisoida ja se luokitellaan (ainaki tibnor) vielä hyväksi anodisoitavaksi (7075 luokitellaan huonoksi). Tuo pulverimaalaus ei minun mielestäni kannata, koska siihenkin täytyy saada pohjalle se kromatointi. Luultavasti kannattaa lähettää pitakäsittelyyn johonkin sopivaan firmaan. Anodisointi maksaa luultavasti alle 100 euroa.
Kyllä, se värjäys onnistuu pinnan tiivistämisen kanssa samassa yhteydessä kangasväriliemessä keittämällä. Ja kovuus on todella korkea (pintahan on synteettistä safiiria). |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tunajussi Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Elo 2006 Viestejä: 1638 Paikkakunta: Ikaalinen
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
IR Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2004 Viestejä: 158 Paikkakunta: Suomen suurin kala
|
Lähetetty: 16.03.2009 11:04 Viestin aihe: |
|
|
Anodisoinnin päälle ei kyllä yhdelläkään automaalilla maalata. Edes happoväri ei pala anodisointiin kiinni, vaan anodisoitu pinta tarvitsee lähes aina lasikuulapuhaltaa ennen maalausta. Happoväri tarttuu kyllä puhtaaseen alumiinin, kun sika limppuun.
Pulverilla saa kyllä tollaseen pintaan lähes yhtä hyvän pinnan kun ruiskulla. Ja sen pinnan voi matata, ja iskee ruiskulla vaikka lakan pintaan. Mutta omien kokemuksien mukaan lakka ei kaikkiin pulverimaaleihin tartu?
En itse ole erikoistunut pulverimaalaukseen, vaikka osia olen jonkinverran pulverimaalauttanut (myös alumiinisia). Eikä yhdestäkään alumiinisesta osasta ne maalit ole varissut. Toki pulverimaalityyppejähän on monia.
Omat suositukset olisi
Happoväri (Esim Spies Heckerin, PPG, Standox), jonka jälkeen tikkurila temadur puolikiiltävänä. Kustannukset on 50€ luokkaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2251 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 16.03.2009 20:55 Viestin aihe: |
|
|
IR kirjoitti: | Anodisoinnin päälle ei kyllä yhdelläkään automaalilla maalata. Edes happoväri ei pala anodisointiin kiinni, vaan anodisoitu pinta tarvitsee lähes aina lasikuulapuhaltaa ennen maalausta. Happoväri tarttuu kyllä puhtaaseen alumiinin, kun sika limppuun.
Pulverilla saa kyllä tollaseen pintaan lähes yhtä hyvän pinnan kun ruiskulla. Ja sen pinnan voi matata, ja iskee ruiskulla vaikka lakan pintaan. Mutta omien kokemuksien mukaan lakka ei kaikkiin pulverimaaleihin tartu?
En itse ole erikoistunut pulverimaalaukseen, vaikka osia olen jonkinverran pulverimaalauttanut (myös alumiinisia). Eikä yhdestäkään alumiinisesta osasta ne maalit ole varissut. Toki pulverimaalityyppejähän on monia.
Omat suositukset olisi
Happoväri (Esim Spies Heckerin, PPG, Standox), jonka jälkeen tikkurila temadur puolikiiltävänä. Kustannukset on 50€ luokkaa |
En tuosta maalaamisesta niin paljoa tiedä, mutta meillä tehdään töissä alumiinikuorisia vehkeitä lentokäyttöön ja kaikki osat kromatoidaan ennen maalaamista. Muuten ropisee pois kuulema. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
huti-kuti Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2008 Viestejä: 1813 Paikkakunta: periferia
|
Lähetetty: 17.03.2009 22:36 Viestin aihe: |
|
|
pitäs keksiä joku pinta tukkiin niille kohdille, jotka ovat ihoon kosketuksissa. tuolla näky olevan kumin paistamista ( http://timo.santerihapponen.net/ ) , voiskohan sitä soveltaa tähän.
tuorein kuva, otin vähän raaemmalla kädellä tavaraa pois, paino n.5kg
piippun päätä myös muokkasin
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Körmy Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 1867 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 18.03.2009 17:24 Viestin aihe: |
|
|
Nyt alkaa jo näyttää paremmalta tuon poskipakan kohdalta. Vielä on aika paljon turhaa tavaraa tuossa muualla työstettävänä pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pro Hunter Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Hei 2007 Viestejä: 1202 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Lähetetty: 18.03.2009 19:13 Viestin aihe: |
|
|
Valehteleeko kuva vai onko tuo ohjuripinnanvaste vinossa piipussa? Vai mikäse nyt nimeltä onkaan. _________________ Baikal IJ-27 12/76
Remington 770 30-06 Sprg
Sako P-54 22 LR |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
ent.ap Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tam 2005 Viestejä: 1666
|
Lähetetty: 18.03.2009 20:16 Viestin aihe: |
|
|
Itte olisin vaan jatkanu kierrettä...nuo ohjauspinnat nostavat meikän verenpainetta...mielestäni ihan turhia?
Tuommonen millin nousulla 30mm pitkä, naftisti tehty kierre on mielestäni paljon parempi, kuin 15mm pitkällä kierteellä ja 15mm ohjauspinnalla oleva toteutus?
Kyllä naftisti tehty 30mm pitkä kierre/ suora ottapinta, antaa niinhyvää keskeisyyttä, että "ohjauspinnoilla" en ymmärrä tähän mitään tarkotusta? _________________ Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
huti-kuti Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2008 Viestejä: 1813 Paikkakunta: periferia
|
Lähetetty: 18.03.2009 21:31 Viestin aihe: |
|
|
Pro Hunter kirjoitti: | Valehteleeko kuva vai onko tuo ohjuripinnanvaste vinossa piipussa? Vai mikäse nyt nimeltä onkaan. |
eiköhän ne pinnat ihan jiirissä ole. alkuperäinen kierre oli m18*1 ja tein tuon uuden br-tuotteen sivuilta löydetyn piirrustuksen mukaan. aiemman kierteen päätösuran syvyyden takia piti tätä m17*1 kierrettä tehä vähän pitemmäksi, jotta ei rumaa jälkeä jäisi lieriöpinnalle.
Lainaus: | Itte olisin vaan jatkanu kierrettä...nuo ohjauspinnat nostavat meikän verenpainetta...mielestäni ihan turhia? |
tämä nyt on niitä makuasioita, joista voi loputtomasti jaaritella. minullakin kyllä ihmetytti br-tuotteen toleranssi d17 pinnalle (nollasta miinus kymppiin), täytyyhän sitä välystä olla jotta vaimenninta voi ruuvailla, mutta nuin pienellä halkaisijalla kymppi tuntuu aika isolta. en tiedä minkälainen sovite niillä on vaimentimessa, alarajana ei varmasti ole 17.00, jos se on joku 17.03-17.05, niin pahimmoilleen se silloin meinaa 0.15 välystä
tein satasen alle nimellismitan ja pitää sitten vaimenninta tehdessä hakea sopiva sovite. kyllähän se pitkä kierre tieten ihan hyvä on, mutta minusta tämä tapa vaan on kertakaikkiaan ylivertainen, mutta siitähän varmaan ollaan yhtämieltä, että alkuperäinen kierre oli liian lyhyt ja jotain oli tehtävä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|