| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23997 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 30.05.2026 13:57 Viestin aihe: |
|
|
| GoPro kirjoitti: | | Kyllä, sitä tässä ei ole kukaan kiistänytkään. Vaan siitä on ollut kysymys että b-tipillä tai vastaavilla se kippaa ennemmin ja tarvaksella ammuttuna se kippaa myöhemmin |
Hyvä jos kyse on ollut vaan siitä. Tällöin olemme yksimielisiä😀👍🏻. Minä kun erehdyin luulemaan että vastaväite kuului, että valkkaamalla oikeita luoteja ihan vaan nollakasiinkin niin peurat tippuu paikalleen. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 6146 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 30.05.2026 14:19 Viestin aihe: |
|
|
Luotien paremmuuden jankkausta seuranneena on tullut mieleen, että onko parempi, että ammutaan peuran kylkeen lyijypommeja sen toivossa, että peura nyykähtää peltoon niille sijoilleen? Ja peuran suhteen ei ole niin väliä tässä tarkoituksessa, vaikka lyijyjäämiä jääkin?
Vai olenko väärässä tulkintoineeni? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
MikaS Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.05.2026 18:07 Viestin aihe: |
|
|
[quote="EIVA"]Jos nyt keuhkoilta läpi jonkinlaisen "morkulan" läpi tuikkaa niin on aivan varma että ennemmin kuin myöhemmin kyllä kippaa.[/quote]
Olen aika paljon ampunut peuroja ja käyttänyt eri kaleja ja luotejakin lähes laidasta laitaan. Välillä SRVA tehtävissä ei ole tarvinnyt ajatella edes metsästyslain/asetuksen vaatimuksiakaan. Yhteen aikaan oli tavaramerkkinä pää/niskalaukaus ja reilu parisataa on tullut ammuttua tuolla 150grainisella .30 kalin b-tipillä. Uralle on myös tullut huonojakin laukauksia, eli kokemusta on niistäkin. Silloin kun oli huippu koira ja lupamäärät tapissa sai srva keikkojen lisäksi heittään keikkaa koko pitäjässä muidenkin ampumien perään. Itsellä noi pää/kaulalaukaukset jäivät oikeastaan tuohon koiran omistamiseen. Sen verran otti päähän nämä muiden ampumat "tiputuslaukaukset"
Sen verran tuohon lainattuun tekstiin liittyen, niin joo kippaa mutta voi olla hengissä. Useamman kerran olen siitä kokemuksesta tännekin kirjoittanut Tähän liittyi fail safe kuparikuula, 308, 9piikkinen pukki, laukaus yläkeuhkoon, useamman tunnin etsiminen ja lopetuslaukaus hengissä olevaan peuraan. Mutta loppujen lopuksi, jos jättää oikeat räjåhtävät varminttiluodit pois, niin peura kuolee kyllä enemmin tai myöhemmin.
Perus kropalle ammuttuna todella harvoin tipahtaa paikoilleen, on kali tai luoti mikä vain. 100% varman välittömän tiputuksen saa ranka/pää laukauksella, sekä kohtuu pienellä otannalla hyvänä mahdollisuutena tulee etulavan etuyläosa jq ei tarvitse osua edes rankaan. Vähän pielessä niin on rangassa ja jos huonosti menee, niin menee joko pala ulkofileen hännästä tai sitten on keskellä lapapaistia.
Sitten kun menee hommat perseelleen ja tulee osuma keskelle peuraa, niin siinä kohtaa itse toivon että käytössä olisi se nopeasti aukeava luoti, eikä se kestävä kokokupari. Vähän sama homma on omasta mielestä myös sulan maan aika, helpottaa huomattavasti kun verta on kunnolla ja mieluummin heti, eikä esimerkiksi vasta 100m päässä.
Mutta juu, kuten sanoin että kuolee se eläin pienemmälläkin, esim 223;llq ja isommalla reiällä varustetulla 300blk;lla. .17HMR;llä en ole lähtenyt peuran kanssa pelleilemään. Em se ei todellakaan ole ollut mitään pelleilyä, vain riskien minimointia. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
KJJ Kanta-asiakas
|
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
grizzly77 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.05.2026 08:26 Viestin aihe: |
|
|
| jkvi kirjoitti: | Luotien paremmuuden jankkausta seuranneena on tullut mieleen, että onko parempi, että ammutaan peuran kylkeen lyijypommeja sen toivossa, että peura nyykähtää peltoon niille sijoilleen? Ja peuran suhteen ei ole niin väliä tässä tarkoituksessa, vaikka lyijyjäämiä jääkin?
Vai olenko väärässä tulkintoineeni? |
Tai sitten jättää ampumatta, jos ovat kuolemattomia, ja asia on muutenkin näin !&%¤#"! vaikeeta, että pitää vuositolkulla nahistella kuulasta. Kai mulla on sit vaan hyvä tuuri ollut, mutta toistaiseksi ei ole mennyt jäljestämiseksi kauriille, valkohännälle tai hirvelle.
Ja nyt koska sanoin näin, niin ens kausi tulee olemaan helvettiä 
Viimeinen muokkaaja, grizzly77 pvm 31.05.2026 14:39, muokattu 1 kertaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 18499 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 31.05.2026 10:00 Viestin aihe: |
|
|
Olen tuota accubondia ampunut .30 niinsanotusti tavallisen painoisina, en nyt niin erityisesti miellä että olisi toiminut erityisen hyvin tai huonosti, kaikki elukat saanut talteen suht kivuitta mitä muistelen.... Olin varma että on myös 7mm noita ampunut vaan en todisteita löytäny... Edit: löysinpäs, 160gr accua on drillingissa ollut mutta lienen kaikki ampunut pois....
180gr oli kun tarkistin .30 cal.... 7-milliseen olis b-tippiäkin...
 _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.05.2026 12:23 Viestin aihe: |
|
|
| grizzly77 kirjoitti: |
Tai sitten jättää ampumatta, jos ovat kuolemattomia, ja asia on muutenkin näin !&%¤#"! vaikeeta, että pitää vuositolkulla nahistella kuulasta. Kai mulla on sit vaan hyvä tuuri ollut, mutta toistaiseksi ei ole mennyt järjestämiseksi kauriille, valkohännälle tai hirvelle.
Ja nyt koska sanoin näin, niin ens kausi tulee olemaan helvettiä  |
Kun tiedän, että käyttämilläni kuulilla pakomatkat on 0-100 m, en ammu lumettomaan aikaan peitteisessä maastossa. Alkukauden peltokytikselläkin pitää välttää ampumista metsän reunaan varsinkin, jos välissä ei ole kunnon ojaa. Pakolaukkaa juoksevat peurat välttävät sen ylitystä ja kun lopulta päättävät ojan ylittää, yleensä voimat ei enää riitä. Täytyy vaan pitää huoli siitä, että itse jaksaa vetää peuran ojasta ylös. Mutta kun en suurisarvisia mielelläni ammu, tuotakaan riskiä ei silloin ole.
Metsästää siis voi, kun tuntee kaluston ja kohderiistan ominaisuudet. Eikös homman näin kuulu mennäkin. Videopeleissä lopputuloksen tietää etukäteen ja se tapahtuu tunnottoman napin painalluksella, mutta tuskin siitä maailmasta kannattaa nyt referenssiä hakea. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Voitt0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2013 Viestejä: 1258 Paikkakunta: Keski-Suomi
|
Lähetetty: 31.05.2026 13:06 Viestin aihe: |
|
|
No ei ollu vaan fifteenhundred |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
KJJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.05.2026 13:44 Viestin aihe: |
|
|
tässähän oppii ku politiikot konsanaan  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 11395 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 01.06.2026 02:16 Viestin aihe: |
|
|
Eihän näissä keskusteluissa muu harmita, vaan kun argumentit on tasoa "Ei ole vedellä ja Koskenkorvalla mitään eroa. Molemmat on nestettä ja vielä kirkasta"
Ja näitä lauotaan sillä kokemuksella, että on joskus vettä maistettu. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.06.2026 03:04 Viestin aihe: |
|
|
Ei sinunkaan argumentit ole erilaisia. Sinä sanot että sinulla tippuu peura aina paikalleen ja sinun mielestä esim megan ja jonku taikaluodin ero on merkittävä. Minä sanon että minulla ja kenelläkään minun tuntemalla jahtimiehellä kenen kaatoja olen seurannut ei peurat putoa paikalleen aina. Ja että esim mergan ja taikaluodin ero ei ole niin järisyttävä millaisena se nähdään. Argumenttimme ovat aivan samalla tasolla. Omaa kokemusta ja mutua. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.06.2026 03:17 Viestin aihe: |
|
|
Lisäksi keskusteluun on tullut mukaan henkilöitä jotka sanoo ettei heilläkään peurat putoa heti mutta kertovat osalla luodeista saavan selvästi lyhemmät pakomatkat. Juuri näitä ”taikaluoteja”. Tuotahan minä en edes kiistä. On ihan mahdollista että yhdellä luodilla peura juoksee keskimäärin 26m ja toisella 36m. Jos laitetaan vaikka sata samanlaista peuraa riviin.
Mitä itse olen sanonut että meleko olematon ero siihen että pitää pelata monenmoisten panosten kanssa ja muistaa monenmoista lentorataa ja käyttää eri aseita eri jahdeissa tai kohdistella kokoajan tai muistaa ruuvata kiikarista napsuja sinne ja tänne. Siis verrattuna siihen että ostat rasian panoksia ja ammut menemään kaikki elukat mitä löytyy. Vaikka sitä megaa. Tai jotain muuta.
Ja lisäksi vääntöä on ollut siitä että vaikuttaako tällainen marginaalinen pakomatkaero saalismäärin. Siitäkin ollaan jutusteltu.
En kyllä ymmärrä miten minun argumenttit olisi yhtään heikompia ollut kuin muidenkaan _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24731 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 01.06.2026 04:14 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: |
Mitä itse olen sanonut että meleko olematon ero siihen että pitää pelata monenmoisten panosten kanssa ja muistaa monenmoista lentorataa ja käyttää eri aseita eri jahdeissa tai kohdistella kokoajan tai muistaa ruuvata kiikarista napsuja sinne ja tänne. Siis verrattuna siihen että ostat rasian panoksia ja ammut menemään kaikki elukat mitä löytyy. Vaikka sitä megaa. Tai jotain muuta.
|
Ihmiset on erilaisia ja minkä itse kukin kokee ”vaivalloiseksi”.
Esimerkiksi itellä on peurakytikseen ja seuruehirvijahtiin eri aseet. Näin pystyy molemmat optimoimaan esimerkiksi tähtäinlaitteiden osalta ja kytisaseessa on ihan sama, paljonko painaa ja onko minkäänmoista "kannettavuutta".
Tyypillisesti lataan metsästyspaukkuja 50kpl kerralla. Noilla menee useamman vuoden, vaikka tarkastaa kohdistuksen useamman kerran syksyssä.
Mitä olen sivusta seurannut näitä ”rasian kerrallaan ostavia”, niin todella usein on viimevuosina ollut se tilanne, ettet saakaan sitä Oryxia. Tai sitten ”Ei ollut superhammerhiittiä, mutta onneksi hammerhiittiä kumminkin, ettei tarvi kohdistaa”.
Melkein väitän, että itse pääsen vähemmällä kiikarin ruuvvailun tarpeella ja aseet on pomminvarmasti kauden mittaan paremmassa käynnissä mitä ”yhden rasia ostajilla”.
Ja täytyy sanoa, että itsellä on "kokemusta sekä vedestä että koskenkorvasta". Pitkään ammuin samalla aseella, myös radalla ja metsällä. Jahtikauteen vaan tukin vaihto. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24731 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 01.06.2026 04:25 Viestin aihe: |
|
|
Itse en ymmärrä länkytystä siitä ”ettei lisää saalismäärää” ja samaan hengenvetoon todetaan, etten kyttää peuraa hämärässä.
No eiköhän se nyt lisää kaikkein eniten sitä saalismäärää vaikka peuran kytishommassa, että laitetaan kunnon ase, siihen vielä kunnollisempi kiikari. Ja kunnon kuulaa piippuun. Voit ampua ”hämärässä sulallakin maalla” ja erittäin suurella todennäköisyydellä se peura jää peltoon ja löytyy ilman mitään taika-intiaanin taitojakin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 18499 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 01.06.2026 04:29 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | Lisäksi keskusteluun on tullut mukaan henkilöitä jotka sanoo ettei heilläkään peurat putoa heti mutta kertovat osalla luodeista saavan selvästi lyhemmät pakomatkat. Juuri näitä ”taikaluoteja”. Tuotahan minä en edes kiistä. On ihan mahdollista että yhdellä luodilla peura juoksee keskimäärin 26m ja toisella 36m. Jos laitetaan vaikka sata samanlaista peuraa riviin.
Ja lisäksi vääntöä on ollut siitä että vaikuttaako tällainen marginaalinen pakomatkaero saalismäärin. Siitäkin ollaan jutusteltu.
En kyllä ymmärrä miten minun argumenttit olisi yhtään heikompia ollut kuin muidenkaan |
Täällä ei haeta pakomatkan eroja 10m erolla vaan vaikkapa 0-130m erotuksella joka on täysin ero asia etsiä metsästä. Vedit ihan omasta hatusta tuon 26-36m, kukaan ei tämmösistä ole puhunut eroina.
Juuri katselin luotihyllylle mitä puuttuu, tilasin kolmerasiaa heti sellaisia mitä ei vielä ole ollut.
 _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|