| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 24018 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 28.05.2026 07:00 Viestin aihe: |
|
|
Olen kuunnellut näitä juttuja niin monta kymmentä vuotta että pakkohan sitä on hieman sohaista ampiaispesää. Ihan yleistä on että ampuja ampuu suoraan sanottuna surkean laukauksen tai suoriutuu muuten surkeasti ja sitten aletaan syyttää luotia ja/tai kaliberia. Monestihan luotihifistelijä on vain traumatisoitunut metsästäjä, joka on ampunut horkassaan surkean laukauksen esim peuraan, mutta ei ole kyennyt kohtaamaan omaa epäonnistumistaan ja antamaan itselle kritiikkiä. On ollut helppo syyttää maha/kinkkulaakista luotia. Ja tästä on saatu itselle suojakuori suojaamaan epämielyttävän totuuden kohtaamista. Luoti tai kaliberihifistely kuori on saattanut vuosien aikana paksuuntua aivan mahdottomaksi. Jokainen epäonnistuminen selittyy aina luodilla. Tai kaliberilla. Oma virhe sysätään syrjään, ostetaan seuraavaa luotia ja ollaan taas paremmassa uskossa ja täydellisyydessä, kunnes TAAS se peura juokseekin sen 80m metsän puolelle, jää löytymättä kunnes naapurin koiran sen löytää parin kuukauden päästä. Taas tehdään johtopäätökset luodista ja tilataan uutta luotia tai peräti uusi ase jotta tällaista ei pääse tapahtumaan😅
(Ja tulkintavaikeuksia omaaville tässä selvennys ylläolevaan, että kyseessä on hauskaksi vitsimäiseksi jutuksi tarkoitettu kirjoitus, joka pohjaa osittain tosielämän havaintoihin metsästyksen piiristä) _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24862 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 28.05.2026 07:04 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | Monestihan luotihifistelijä on vain traumatisoitunut metsästäjä, joka on ampunut horkassaan surkean laukauksen esim peuraan, mutta ei ole kyennyt kohtaamaan omaa epäonnistumistaan ja antamaan itselle kritiikkiä. On ollut helppo syyttää maha/kinkkulaakista luotia. Ja tästä on saatu itselle suojakuori suojaamaan epämielyttävän totuuden kohtaamista. |
Tuo on kyllä taas niin ”oman pään sisäinen käsitys”, mikä on luotihifistelijä.
Mutta sovitaan, että olet ainoana oikeassa tässä(kin). |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 28.05.2026 07:13 Viestin aihe: |
|
|
Moni hommahan on perimmiltään tietynlainen filosofinen valinta.
Esimerkiksi metsästykseen voi soveltaa erilaisia laatufilosofioita, kuten Lean tai Six Sigma. Ja itse asiassa nuo istuvat hommaan varsin hyvinkin.
Tyyliin, että poistetaan toimintoja jotka eivät tuota lisäarvoa. Jonkun mielestä esimerkiksi luotihommat voi olla näitä. Jonkun toisen mielestä vaikka koiran pitäminen.
Tai poistetaan turhaa tekemistä, odotusvaiheita, tarpeettomia siirtymiä jne.
Jos noiden kanssa puljaa työelämässä, niin sitä vähemmän ne tuppaa kiinnostamaan harrastuksissa, vaikka voivatkin tulla ”selkärangasta”. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
dxman ***
|
Lähetetty: 28.05.2026 07:23 Viestin aihe: |
|
|
Hämmenetään soppaa edelleen. 308:lla ihan toimiva shh oli maineestaan huolimatta ihan hyvä kaataja. Itsellä olngelmaksi muodustui se,että aseessa kaikki oli kohdallaan ja tähtäinkuva mainio. Tästä huolimatta tuli tulitettua suurin piirtein koko makasiini jos ei ekasta laakista mennyt selälleen. Kun ehti ja oli ns. liukas lukko.
Hommasin sitten 458:n notta perkule ,näkyy jos osuu... Kaikenlaista testiä tuli tehtyä ja luodit pysyi kasassa,vaikka ampui hiekka penkaan. Luodiksi valikoitui sitten liian kova ja tällä vehkeellä ei sitten pystynytkään tikkaamaan yhtä nopeasti paikkolaukausta, joten vähemmän reikiä,mutta...
Pehmeämpää luotia ja kevyempää luodinpainoa, niin nyt suurin piirtein samoissa kun sillä ssh:lla ,paitsi,että pystyy ampumaan hunommista kulmista ja jne. 300 graininen round nose ja aikas hyvin toppaa.
edit:ssh muutettu shh,loput kielioppi virheet jätetty korjaamatta.
Viimeinen muokkaaja, dxman pvm 28.05.2026 07:32, muokattu 1 kertaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
GoPro Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.05.2026 07:27 Viestin aihe: |
|
|
Ykskään peura ei jää kuolematta, ampu sitä sitte taikaluodilla tai sako bladells. Ero tulee kuolinjuoksusta. Ja itte olen ihan eei aaltopituudella ton saalismäärällä mittaamisen kanssa. Se ei mulle ole mikään mittari. Ihan vain luonnossa olemista ja eräilyä. Toisinaan saattaa jäädä jopa elukka ampumattakin, vaikka paikka tulisikin _________________ 223 and 30-06, All u need |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.05.2026 07:41 Viestin aihe: |
|
|
| GoPro kirjoitti: | | Ykskään peura ei jää kuolematta, ampu sitä sitte taikaluodilla tai sako bladells. Ero tulee kuolinjuoksusta. Ja itte olen ihan eei aaltopituudella ton saalismäärällä mittaamisen kanssa. Se ei mulle ole mikään mittari. Ihan vain luonnossa olemista ja eräilyä. Toisinaan saattaa jäädä jopa elukka ampumattakin, vaikka paikka tulisikin |
Voit jättää huomiotta saalismäärämittauksen mutta sinun tunne ei muuta tuota tosiasiaa. Siksi se onkin hyvä yhtenä mittarina.
Ei minullekaan ole saalismäärä mikään pyhä jumala. Jos minua yhtään tippaa tietää ja tuntee, olen vankkumaton runsaiden riistakantojen puolesta puhuja. Säästelen eläimiä ja suunnittelen kaatojani hyvinkin tarkasti. Silloin, kun joku lataa panoksia, on minulla auki valtakunnallisia riistakanta arvioita ja kaikkea saatavilla olevaa dataa edessäni. Lisäksi muistikirja toisensa jälkeen täyttyy muistiinpanoista ja erilaisista laskelmista aiheisiin liittyen. Vielä päälle tämän tarkkailen ja arvioin paikallista tilannetta maksimaalisella tarkkuudella, mihin resursseillani on varaa. Ja testaan kokoajan menetelmiä, millä saan entistä parempaa tietoa asioista.
Mutta jos mittaamme eri asioiden hyötyä, on tunteet jätettävä pois asiasta ellei kyseessä ole ”kyselytutkimus” mielipiteistä ja tunteesta. En minäkään mittaa arkielämässäni jatkuvasti asioita. Teen ”perstuntumalla” ja joskus ihan tunteellakin. Ja jos väittelemme asioista täällä, niin ei ole mitään mieltä väitellä siitä, miltä kenestäkin tuntuu. Vaan siitä, miten asioita voi mitata ja pyöhiä yhdessä sitä asialaaria niin, että totuuden narunpäästä saataisiin ote. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 28.05.2026 08:17 Viestin aihe: |
|
|
Eikö hirvijahdissa paras mittari olisi lihakilomäärä.
Ja paljonko on joutunut käyttämään rahaa, aikaa ja vaivaa sen saamiseen. Silloin ei itse asiassa kannata itse edes ampua, ettei tule patruunakuluja.
Minimiläsnäolovelvoitteella, niin että saa kumminkin ”täyden lihaosuuden”.
Kalustoon luonnollisesti minimi-investoinnit. Kun muut panostaa koiriin ja systeemeihin, niin ite sitten vähän siinä siivellä. Pyytää kaveria soittelemaan, kun passitus päättyy. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.05.2026 09:17 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | Eikö hirvijahdissa paras mittari olisi lihakilomäärä.
Ja paljonko on joutunut käyttämään rahaa, aikaa ja vaivaa sen saamiseen. Silloin ei itse asiassa kannata itse edes ampua, ettei tule patruunakuluja.
Kalustoon luonnollisesti minimi-investoinnit. Kun muut panostaa koiriin ja systeemeihin, niin ite sitten vähän siinä siivellä. Pyytää kaveria soittelemaan, kun passitus päättyy. |
Paras mittari tietysti vaihtelee kontekstin ja tarkastelunäkökulman mukaan. Kaatomäärä on yleismittari mikä ottaa huomioon sekä lihakiloja tietyissä tapauksissa, että muita tekijöitä, kuten onnistuneita ampumatilannemäärää sekä antaa tilaa myös jokaisen tunnepohjaiselle tarkastelulle. Kaatomäärä on siis nippu asioita. Toki luotikeskustelussa voitaisiin mitata vain luodin ominaisuuksia. Mikä on kaikkein paras luoti. Mutta tässäkin on näkökulmaerot sitten. Lihasäästö? Lyhin kuolinjuoksu? Paras kompromissi määriteltyyn käyttöön? jne. Kompromississa vaan ajautuu helposti siihen keskusteluun mitä tässä on käytykin koska se koostuu taas nipusta asioita.
Joka tapauksessa luotihifistely on edelleenkin ihan terve harrastus eikä tarkoituksena ole ollut sanoa että se olisi itsessään jotenkin pöljää. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 28.05.2026 09:48 Viestin aihe: |
|
|
Vai onko kyse siitä, että ne itselle tärkeät mittarit haluttaisiin ”myydä” muillekin oikeina.
Muistelenko väärin, niin joskus oli ihan Suomalainen erittäin iso tutkimus hirvien pakomatkoista ja käytetyistä kaliibereista.
Tulokset olivat vähän yllättäviäkin.
Muistelisin, että analyysimenetelmää tuli jossain vaiheessa perattua ja olikos siellä sellainen, että ”pitkälle siivenneet” oli poistettu datasta ns. outliereinä tulosta ”vääristämästä”.
Nuohan ovat tavallaan juuri niitä mielenkiintoisia tapauksia ainakin osin.
Itse olen ollut huomaavinani sellaista, että osalle otti koville, että ”kupariluotipakko” näyttääkin menevän puihin. Erityisesti siis, jos on itse syystä A tai B siirtynyt kupariin, niin olisi ollut tavallaan mukava, että siihen olisi pakotettu kaikki muutkin, jos ei muuten niin lainsäädännöllä. Väitän, että lahtivajoilla olisi ollut ihan uudet kaverit seisomassa nyljettävän hirven vieressä, jos ”kuula on jäänyt sisälle”. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jahtireppu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.05.2026 09:59 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | Eikö hirvijahdissa paras mittari olisi lihakilomäärä.
Tämä on kyllä niin totta, että sielusta riipoo nyt, kun tajus. Kuinka pöljä sitä on tullut oltua kaikki nämä vuodet. Kaikki se turha vaiva, luotien hiplaaminen, tracker- maksut ynnä muut kulut....On ne lihalaatikkomiehet viisaita, maksimaalinen tuotto minimi vaivalla. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.05.2026 10:02 Viestin aihe: |
|
|
Lahtisen viimeiseen vastaisin että tottakai tässä on sitäkin: Joku kysyy mikä on paras luoti peuralle ja hirvelle?
Osa vastaa että on välttämätöntä olla kahdenlaista erilaista taikaluotia. Heillä on omat mittarinsa. Itse olen vastannut tähän kysymykseen omalla tavallani ja omia mittareita perusteina käyttäen. En ole missään kohdassa ainakaan väittänyt että joku perus hirviluoti olisi peuralle kaikkein optimaalisin kaikilla mittareilla. Olen sanonut että mahdollisesti paras lopputulos kaikkea kokonaisuutta ajatellen saadaan sillä, että käytetään riittävän hyvää kalustoa maksimaalisen helppouden raameissa. Eli haetaan aski panosta ja ammutaan sillä kaikki, eikä mietitä turhia. 😅 _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Viimeinen muokkaaja, tuhola pvm 28.05.2026 10:04, muokattu 1 kertaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jahtireppu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.05.2026 10:04 Viestin aihe: |
|
|
| Nyt myös tajuaa sen, miksei joidenkin passeissa koskaan pauku....maksimoidaan tuottoa. Ohjaillaan elukat toisten ammuttaviksi. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jahtireppu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.05.2026 10:11 Viestin aihe: |
|
|
| Vielä itse luoteihin niin uskotko tuhola olevan sellaisen luodin/latauksen, jolla PEURA, ei siis hirvi, on aina kanveesissa 0-30m sisällä. Vastaa kyllä tai ei. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 6158 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 28.05.2026 10:17 Viestin aihe: |
|
|
| Jahtireppu kirjoitti: | | Vielä itse luoteihin niin uskotko tuhola olevan sellaisen luodin/latauksen, jolla PEURA, ei siis hirvi, on aina kanveesissa 0-30m sisällä. Vastaa kyllä tai ei. |
Huonollakin osumalla? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 18531 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 28.05.2026 10:22 Viestin aihe: |
|
|
| GoPro kirjoitti: | | Ykskään peura ei jää kuolematta, ampu sitä sitte taikaluodilla tai sako bladells. Ero tulee kuolinjuoksusta. |
Paljon on säikeessä keskustelua päivänmittaan mutta töissä kerkii niin perehtyä....
Lähtökohtahan on se fakta että kaikki hirvet ja peurat kuolevat ihan ampumattakin, tosin tämä aika voi olla vuosia. Ampumalla tappavalle alueelle kuolee aina mutta tosiaan eroja kuolinjuoksussa on.
Mitä gopro tarkoittaa taikaluodilla tässä yhteydessä....
Noh
Itseäni kiinnostaa tekniikan miehenä erilaisten näennäisesti samanlaisten asioiden toiminnan keskinäiset erot ja pyrkiminen siihen että käytössäni ovat parhaat mahdolliset välineet tietyissä asiayhteyksissä, ei kaikissa.
Terävällä puukolla on hyvä veistää-sanotaan ja luoti on ainut asia joka kohteeseen koskee -nimrod-
Riistan kuolinjuoksu on yksi näistä asioista mitä lyhentämällä ajankäyttö tehostuu ja itse metsästystapahtuman mielekkyys kasvaa kun epävarmuus vähenee. Onnistunut metsästystapahtuma ei tarvitse kuolinjuoksua tai riistan etsimistä enää tässä vaiheessa.
Itseäni kiinnostaa hyvin paljon se seikka että pystyn luotia muuttamalla muuttamaan laukauksen jälkeisten toimien aikaikkunaa jopa useilla tunneilla, parhaimmillaan useamman henkilön osalta vielä.
Testaamalla luoteja ja latauksia pystyn vaikuttamaan osaan asiaan ennakolta, lopullinen luotien ero tulee vasta riistalaukauksen myötä ja vaatii toistoja verrokkiaineistoon nähden jota on tullut kerättyä vuosikymmeniä.
Peruskivenä kuten todettua minulla on 30-06 ja 12g lapuan mega, sillä on kolminumeroinen määrä sorkkakaatoja alla. Tämän yhdistelmän vuosien saatossa antama taso on se mihin kaikkia muita peilaan ja vertaan, jollain muulla se on joku muu.
Yhdistelmähän on keskivertoakin keskiverrompi, teholtaan, luotipainoltaan, nopeudeltaan, hinnaltaan, yleisyydeltään, väljyydeltään mitä sorkkahommissa käytetään.
Tällä yhdistelmällä on 100% luottamus siihen että tavanomaisella osumalla pakomatka on lyhyt ja heikommalla osumalla kohtalainen, annettakoon lukuarvoina vaikka 25m ja 100m(ei kannata takertua näihin)
Testausvaiheen jälkeen kun luodin niissä olen todennut riistalaukauskelpoiseksi omiin kriteereihini vesipyttyyn, hiekkapenkkaan ja hakenut esimerkiksi nopeusmittaria hyväksikäyttäen tarkaksi lataukseksi ja ammun sillä riistalaukauksen niin silloin pääsen vertaamaan ko. Latauksen ja oman peruskivilatauksen välisen eron, jäljet ruhossa, vertymät, läpäisyt ja kuolinjuoksun. Tästä teen päätelmäni onko ko. Lataus parempi, samanarvoinen vai huonompi kuin peruskivi.
Osumapaikka ratkaisee toki mihin sitä vertaa eli pitää olla järkeä verrata mahalaakia mahalaakiin ja keuhkolaakia keuhkolaakiin. Tässämielessä rankalaakit ovat huonoimmat koska pakomatka on nolla aina eli se ei opeta luodin käytöksestä mitään muuta kuin tuhon kudoksissa. Ja mainittakoon että eläin tulee olla samaa lajia ja kokoa kun vertailun voi tehdä.
Paljon kun ampuu ja välillä tulee väistämättä joukkoon se huono laukaus, korostuu luodin toiminta ehdottomasti eniten, ja tätä ei moni käsitä.
Tässä tulee se ero monen tunnin jäljitykseen ja mahdollisesti jopa koko riistaeläimen menetyksen löytämättä taikka sitten yllättävän lyhyen jäljityksen minkä päästä löytyy kuollut eläin. Kyttäyshommissa kun vielä hämärä tai pimeys on aina vastassa lisäharmina ja hommaa vaikeuttamassa, sadekuurokin osaa monasti tulla juuri sopivasti päälle.
Kuten nimrod ja peto ovat usein todenneet .277 bladen kuparin esimerkiksi toimivan hirvellä hienosti mutta peuralla luokattomasti, toisella luotivalinnalla peuran kuolinjuoksu samassa kaliiperissa on olematon. Miten se on selitettävissä kun täällä on porukkaa jonka mielestä kaikki luodit ovat samanarvoisia eikä eroja ole?
Rahaahan luotien testailu ottaa toki, aikaakin mutta se on pääosin kauden ulkopuolella ja erittäin mielekästä siinämielessä että liipasinta puristaessa tietää mitä tuleman pitää ilman ihmeellisyyksiä. Hullunpaankin voi rahansa käyttää, savuna ilmaan tai kurkusta alas, mikä kenellekin mieluisin tapa. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|