| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Elan Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.02.2026 09:35 Viestin aihe: |
|
|
| JokuUkko kirjoitti: | | Porukka on selkeesti peura-alueen ulkopuolelta. Ei mitään tajua homman pyörittämisestä. Kun kaatomäärä nousee, ni kaikki seurat haluaa lopulta siirtyä pois yhteisjaosta. Ihan siks, et ei oo mitään järkee et kaikki kokoontuu 4 iltaa viikossa palottelemaan peuroja. Hirveä työmäärä. Peura ei oo hirvi. Sen palotteluun ei tarvita montaa. Yksi riittää... |
Joo, eihän peuran paloittelussa tarvita kuin yksi, toinen on jo melkein tiellä. Paitsi tietysti 90 kg pukin kanssa voi olla toisesta apua nostohommissa ja muutenkn. Normi peurat ovat kuitenkin 20-50 kg ruhopainoltaan. Viimeksi paloittelin 2x26 kg vasat ja siinä meni 2 tuntia rauhalliseen tapaan sisältäen paloittelun, vakumoinnin, nahkojen suolauksen ja paikkojen siivouksen. Jauhelihat jauhoin erikseen kotona, kun en viitsinyt ryhtyä seuran 3-vaihemyllyä pesemään. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
EIVA Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.02.2026 10:23 Viestin aihe: |
|
|
| Joillekin näyttää menevän ihon alle jos ehdottaa että seuran saamilla luvilla kaadettuja peuroja voisi saada muutkin peurajahtiin ilmoittautuneet kuin kaatajat joiden pakastimet lienee vielä täynnä edellisen vuoden saaliista. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23782 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 07.02.2026 10:39 Viestin aihe: |
|
|
Todellakin menee. Mielestäni jokainen voi itse vaivootella peuransa eikä vaatia sitä muilta. Ja jos ei viitsi niin on sitten ilman tai ostaa ruhon.
Itse en todellakaan alkaisi ammuskella muille yhtäkään peuraa. Jätän sitten ampumatta. Hyvä kun itselleni viitsin nähdä sen vaivan että saan peuran kumoon ja nyljettyä ja pakettiin. Siinäkin on jo hommaa. Ja siksi sitä ei moni viitsi välttämättä itse tehdäkkään. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.02.2026 11:07 Viestin aihe: |
|
|
Meidän pikkuporukas kaadetaan peuratkin talkoohengessä, ihan kuten hirvetkin.
Ajojahteja koirilla ja miehillä ja sitten kyttäämällä porukalla. Eilenkin kävin palelemassa munakupissa peuraa tovin, joka olisi kaatuessaan mennyt jäsenelle joka ei omaansa ole vielä saanut. Paloittelutkin hoidetaan aina porukalla ja auttaen kaatajia.
IMO erinomaisen hieno ja fiksu malli. Luo paljon yhteisöllisyyttä moinen tapa. _________________ Passkan vastaanottamisen ja tyhmien/vitttumaisten ihmisten sietokykyni alkaa lähestyä pohjalukemiaan - Purra |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24359 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 07.02.2026 11:35 Viestin aihe: |
|
|
| Tumpeelo kirjoitti: | Meidän pikkuporukas kaadetaan peuratkin talkoohengessä, ihan kuten hirvetkin.
Ajojahteja koirilla ja miehillä ja sitten kyttäämällä porukalla. Eilenkin kävin palelemassa munakupissa peuraa tovin, joka olisi kaatuessaan mennyt jäsenelle joka ei omaansa ole vielä saanut. Paloittelutkin hoidetaan aina porukalla ja auttaen kaatajia.
IMO erinomaisen hieno ja fiksu malli. Luo paljon yhteisöllisyyttä moinen tapa. |
Meillä oli omassa porukassa tuollanen "vapaaehtoinen" rinki. Eli tekivät kimppahommaa, niin kytikset, kuin lihanjaot ja paloittelut. Tähän kauteen homma oli "purkautunut" ja asiasta oli oikein porukassa äänestetty. Se oli meillä tuon mallin "viimeinen linnake".
Voi toimia pienessä porukassa hyvinkin, muttei välttämättä loputtomiin.
Tulivat samaan malliin kuin me muutkin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.02.2026 11:43 Viestin aihe: |
|
|
Meillä on 12 hengen porukka, joka on vielä jaettu kahtia. Kumpikin 6 hengen porukka operoi samalla mallilla, eikä näkyvissä ole että muuksi muuttuisi. Eilenkin meitä oli 4 henkeä yhtäaikaa kytistelemässä. Itse tosin poistuin hyvin nopsaa, kun mun ruokinnalla oli jo aivan liian pimeä, eikä munakupissa ollut kovin mukavat oltavat, saati että olisi tarjennut ilman lämmitintä..
Pitäisi porukalla sepitellä muutama lämmin koppi lisää.. _________________ Passkan vastaanottamisen ja tyhmien/vitttumaisten ihmisten sietokykyni alkaa lähestyä pohjalukemiaan - Purra |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.02.2026 11:50 Viestin aihe: |
|
|
| JokuUkko kirjoitti: | | oon tänä vuonna saanu itelleni 5 vasaa eli 50 kg lihaa, ni aika moni hirvimies saa ihan saman määrän parissa viikonlopussa. Työtä on mulla ollu aika paljon enemmän ku keskimääräisellä hirvimiehellä lihamäärään verrattuna. Myös kustannuksia. Jäsenmaksuja useampia satasia ja lisäksi ruokaa ja bensoja. : |
Minä ja tutut kaverit on näköjään aivan väärissä hirviporukoissa.
Minäkin olen kahdessa, mutta lihaosuuden saa vain toiseen ja tänä vuonna se oli 27,8 kg. Jahtipäiviä taisi olla 8 kpl. Toisessa lihaosuudettomassa 3 pv. Rahaa meni taas satasia, ja kilometrejä myös.
Joko teillä on paremmat hirviporukat kuin meillä, tai sitten arvailet. Kumpi? _________________ Passkan vastaanottamisen ja tyhmien/vitttumaisten ihmisten sietokykyni alkaa lähestyä pohjalukemiaan - Purra |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 07.02.2026 12:04 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä se totuus taitaa olla, että monella "kasvavan kannan alueellakin" peurahommasta tulee erittäin monella paikkaa vähintään se lihaa, mitä hirvihommistakin.
Ja monen mielestä "mielekkäämmin", kuin koko syksy määrätyssä hirvipassissa istumalla..
Tuohan siitä on tehnyt sen "aika ison jutun". |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 6074 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 07.02.2026 12:36 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | Kyllä se totuus taitaa olla, että monella "kasvavan kannan alueellakin" peurahommasta tulee erittäin monella paikkaa vähintään se lihaa, mitä hirvihommistakin.
Ja monen mielestä "mielekkäämmin", kuin koko syksy määrätyssä hirvipassissa istumalla..
Tuohan siitä on tehnyt sen "aika ison jutun". |
On siinä vähän eroa jos hirvenpyynnissä on vaihtoehtona istua koko syksy ja toisaalta jotenkin vain itsestään kait tämän kommentin perusteella tulee lihaa jopa enemmän peuran pyynnistä.
Minä en ole istunut yhtään hirvipassissa, mutta kyllähän siinä muuten koko syksy meni. Josko muuttaisi kohta peura-alueelle niin sen 20kg lihaa saisi ihan itekseen? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 07.02.2026 13:35 Viestin aihe: |
|
|
Jahtimuodot ajautuvat yleensä aikaa myöden "johonkin malliin". Peuran kytispyynti aika hyvin kuvaa mitä se on. Eli istumista.
Hirven pyynti seuruemetsästyksenä pysäyttävällä hirvikoiralla voi olla aika monenlaista. Väitän, että Etelä-Suomessa erittäin isolla osalla jahtihenkilöistä tuo ei kauhean "metsästyksellisiä sankaritekoja" sisällä sekään. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.02.2026 13:45 Viestin aihe: |
|
|
| Tumpeelo kirjoitti: | | JokuUkko kirjoitti: | | oon tänä vuonna saanu itelleni 5 vasaa eli 50 kg lihaa, ni aika moni hirvimies saa ihan saman määrän parissa viikonlopussa. Työtä on mulla ollu aika paljon enemmän ku keskimääräisellä hirvimiehellä lihamäärään verrattuna. Myös kustannuksia. Jäsenmaksuja useampia satasia ja lisäksi ruokaa ja bensoja. : |
Minä ja tutut kaverit on näköjään aivan väärissä hirviporukoissa.
Minäkin olen kahdessa, mutta lihaosuuden saa vain toiseen ja tänä vuonna se oli 27,8 kg. Jahtipäiviä taisi olla 8 kpl. Toisessa lihaosuudettomassa 3 pv. Rahaa meni taas satasia, ja kilometrejä myös.
Joko teillä on paremmat hirviporukat kuin meillä, tai sitten arvailet. Kumpi? |
Arvailua on. 15 ukkoa. 4 isoa ja 4-5 vasaa ollu viime vuosina. Aina kaatuu kaikki. Mitähän siitä lihaa sit tulis? Jos laskee varovasti 100 kg per aikuinen ja 50 kg per vasa niin se ois 40 per naama... en oo itse hirviporukassa ni en tiedä... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 6074 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 07.02.2026 13:47 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | Jahtimuodot ajautuvat yleensä aikaa myöden "johonkin malliin". Peuran kytispyynti aika hyvin kuvaa mitä se on. Eli istumista.
Hirven pyynti seuruemetsästyksenä pysäyttävällä hirvikoiralla voi olla aika monenlaista. Väitän, että Etelä-Suomessa erittäin isolla osalla jahtihenkilöistä tuo ei kauhean "metsästyksellisiä sankaritekoja" sisällä sekään. |
Eli istuu siellä tai istuu täällä?
Ei oikein sovi minun ajatusmaailmaan. Toki nuorena tuli maattua teerensoitimessa. Jopa yhdeksän jäi samalle makuulle, mutta onhan se vähän eri asia käydä auringon nousun aikoihin tunti-pari makuulla kuin että koko syksyn istuu. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23782 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 07.02.2026 13:48 Viestin aihe: |
|
|
Metsästyksellisten urotekojen tarpeesta pääsee aika hyvin pois iän ja kokemusten myötä. Ainakin itselle on tullut paljon vahvempana merkityksen etsiminen. Syvintä metsästyksen merkitystä on ravinnon hankinta. Ja tekemällä se pienemmällä vaivalla. Ei siis leikkiä ja lisätä vaikeutta vaan tehdä tarkoituksenmukaisia toimia resurssien hankintaan pitkällä aikavälillä. Tämä on tervehdyttänyt omaa tekemistä. Kyllä minä vieläkin leikin. Käyn karhujahdissa sen vaikeuden vuoksi. Mutta suurin osa tekemisestä on merkityksellistä lihan hankintaa. Eihän ruuhkavuosia elävä mies oikein pysty edes urotöitä tehdäkkään juuri. Mutta ehkä juuri se on laittanut pistämään asioita järjestykseen. Eikä tämä tarkoita että tämä on ainut ja oikea tapa. Mutta itsellä syvällisemmät ajatukset ovat vieneet tekemistä kohti suurempaa merkitystä. Suurin merkitys ei löydy siitä että ajatat kettua, ammut sen ajoon ja heität sitten raadon monttuun kun nahkastakaan ei saa mitään. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 07.02.2026 13:48 Viestin aihe: |
|
|
Tosi monihan on juuttunut siihen, että se seuruejahdin lihalaatikko olisi "jotenkin kullan arvoinen". No, tavallaan se onkin....
Ei moni nykypäivänä ymmärrä, että monelle tulee jonkun muutamankytä seuruejahtilihakilon hinnaksi semmoinen, että sillä ostaisi hirvenvasikan ja aikaa ei uhrautuisi kuin vajaa päivä paloitteluun.
Maailma alkaa olla siinä mallissa, että oli kyseessä peurajahti tai hirvijahti, niin sen homman pitää olla mielekästä, että on niitä oikeasti aktiivisia harrastajia. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.02.2026 13:57 Viestin aihe: |
|
|
| JokuUkko kirjoitti: | ä
Arvailua on. 15 ukkoa. 4 isoa ja 4-5 vasaa ollu viime vuosina. Aina kaatuu kaikki. Mitähän siitä lihaa sit tulis? Jos laskee varovasti 100 kg per aikuinen ja 50 kg per vasa niin se ois 40 per naama... en oo itse hirviporukassa ni en tiedä... |
Verrattuna meidän saalismäärään ja lihaosuuteen, tuolla olisi 1/15 osuus ollut 43,8 kg, et aika lähelle arvioitu.
Tuo toinen porukka jossa oon, niin siellä ei ollut lihaosuus sen saajilla kuin 16,5 kg, ja vimonen jahti oli 29.11.2025. Taisivat olla jahdissa joka vkl.. _________________ Passkan vastaanottamisen ja tyhmien/vitttumaisten ihmisten sietokykyni alkaa lähestyä pohjalukemiaan - Purra |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|