OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Paras veitsenteroitin?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Wikke
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 29.10.2025 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Berkele kirjoitti:
Wikke kirjoitti:
Heero kirjoitti:
mikä olisi hyvä terä, joka ei tylsyisi liian helposti, mutta olisi helppo teroittaa.

Siinähän se ongelma onkin, kun nuo vaatimukset kumoavat toisiaan. Mikäli terä on kestävä, niin se on silloin myös vaikea "kuluttaa"teräväksi. Menee aina jonkin sortin kompromissiksi + muiden vaadittujen ominaisuuksien kompromissiksi.

Tuolla jotain käppyröitä joissa vertaillaan joidenkin terästen pitoa suhteessa teroitettavuuteen: https://knifesteelnerds.com/2018/09/03/ranking-the-steel-ranking-articles/

Maailmassa vain on niin tuhottomasti (veitsikin) teräslaatuja, ja monikaan valmistaja ei edes uskalla kertoa mistä teränsä tehnyt.

Edit: Uupunut linkki... Smile

Ei se kyllä hyvillä kivillä noin mene. Mun mielestä mitä kovempi, sen helpompi teroittaa. Tokikaan mulla ei ole superkarbiditeräisiä yhtään kappaletta. Pikateräksisiä 66HRc kovuisia on joitain tullut tehtyä. Jotain 10v kaltaista paljon vanadiinikarbidia sisältäviä alkaisi olla hankala teroittaa alumiinioksidilla.

Niin omastakin mielestäni Ns. "tiukempi" teräs on helpompaa ja johdonmukaisempaa teroittaa, joskin toki hitaampaa ja työläämpää. Pelkkä karkaisu kovuus ei taasen tuota kerro, vaan teräksen laatu...

Jossain videollansa tuo Hiomakivi Oy:n piiiitkä mies (Sami Pirkkanen) taisi aikanaan mainita inhokikseen VG-10 teräksen, mikä taasen omasta mielestäni mitä kiitollisin teroitettava.

Lahtinen kirjoitti:
Eikö Hiomakivi-hahmo jossain ilmineerannut, että esimerkiksi Victorin veitsissä olisi sellaista terämateriaalia, että teroituksessa nousee "korkea kierre", joka saattaa jo teroituksessa "taittua", jolloin terä on taas tylsä.

Berkele kirjoitti:
Kokeilehan karkeimmalla kivellä pienemmällä paineella teränsuuta vasten. Tunnustelet ihan jo muutaman työnnön jälkeen tuntuuko purse. Heti purseen tuntuessa toinen puoli.

Moniin teräksiin, varsinkin niihin pehmeämpiin tuo purse/kierre muodostuu Berkeleen mainitsemalla tavalla melko samojen tein jos ei sitä puolta taajaan vaihda. Monissa, niin kovemmissa kuin pehmeämmissäkin teräksestä riippuen tuon veemäisen kierteen syntymistä teroitusvaiheessa vähentää kummasti myös se että nostaa karkeutta vähän maltillisemmin kuin vaikkapa tyyliin 400 -> 1000-> 3000.

Pirkkanen taasen välillä kovakin hyppimään noiden karkeuksien välillä kiviä esitellessään.
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 31.10.2025 02:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehdin perehtyä landigin ongelmaan. No se ei ollut iso ongelma. Eli jos näette terän tyvessä tuon leveämmän teräviisteen? Niin otan siitä ohjauksen teräkulmalle. Se oli toisella puolen terää teräkulma mutta toisella puolellapa ei ollut vaan terän kulma oli jyrkempi. Jolloin terän suusta olematon osa jäi osumatta kiveen. Ihan siis perustason virhe kyseessä kun piti vaan äkkiä sutaista. Nyt landig on kohtalaisessa terässä. Kun vetää ihoa pitkin niin osa ihokarvoista katkeaa ja paperi menee pienellä äänellä ohuiksi soiroiksi joka kulmasta. Kohtalaista parempaa terää ei meinaa tulla kuitenkaan.🤔

Lahtinen

LähetäLähetetty: 31.10.2025 03:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Melkein uskaltaisin lyödä Carillosta vetoa, että tuo sun Landigin veitsi on oikeasti Giesserin prime-line sarjaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 31.10.2025 03:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin minäkin sen olen tulkinnut.
Tumpeelo
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.11.2025 07:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuohan pitää testata Laughing

https://www.facebook.com/100007906361590/videos/1822220508663691
Takaisin alkuun
TA
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.11.2025 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joku kalliit kivet hommannut voi saada p&skahalvauksen kun näkee tuon.
Lahtinen

LähetäLähetetty: 03.11.2025 12:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Emäntä on kuulemma hommaamassa teroitusvehkeitä mulle isänpäiväks. Toivottavasti ei oo toi Smile. En ihan heti tolla terottas ykköspuukkoa...
Takaisin alkuun
Mettäkana
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.11.2025 22:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli tilattua kivet, katotaan saako pilattua veitset vai tuleeko tämä jäämään käyttöön Laughing

https://hiomakivi.fi/hiomakivi-pack-1000-3000
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kaffeetauko
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 04.11.2025 04:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TA kirjoitti:

Viime viikolla hommasin naniwan 250€ kivisarjan ja nyt lähden tästä vessaan Very Happy
Takaisin alkuun
Nimrod
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 04.11.2025 06:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä käytän riistahommissa nykyään oikeastaan vain veitsiä ja teroitan kaikki Worksharpilla. Mielestäni se on hyvä monessakin mielessä, mutta senkin käyttö vaatii taitoa, eli aivan kaikille se ei sovi. Eli pitää olla selkeät työnopeudet ja liikkeet, jotta homma toimii. Ja oikeanlaiset nauhat kullekin teräkselle ja teräkulmalle.

Eipä ole muuta kaivannut sen jälkeen, kun tuon hommasin.
kolopesijä
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 04.11.2025 07:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Minä käytän riistahommissa nykyään oikeastaan vain veitsiä ja teroitan kaikki Worksharpilla. Mielestäni se on hyvä monessakin mielessä, mutta senkin käyttö vaatii taitoa, eli aivan kaikille se ei sovi. Eli pitää olla selkeät työnopeudet ja liikkeet, jotta homma toimii. Ja oikeanlaiset nauhat kullekin teräkselle ja teräkulmalle.

Mulla on sipuli Kenin-versio versio tuosta ja oon kyllä ollu tyytyväinen. Helppo kunnostaa terät suht nopsaan, vaikka olis huonossakin kunnossa. Ja toki vaatii tämäkin vähän osaamista/opettelua, mutta suht helppo kuitenkin käyttää.
Huippukivillä saa varmasti vielä absoluuttisesti terävemmän, mutta itselleni riittävän terän tällä saa ja selkeästi nopeammin.
Takaisin alkuun
Nimrod
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 04.11.2025 07:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kolopesijä kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:

Mulla on sipuli Kenin-versio versio tuosta ja oon kyllä ollu tyytyväinen. Helppo kunnostaa terät suht nopsaan, vaikka olis huonossakin kunnossa. Ja toki vaatii tämäkin vähän osaamista/opettelua, mutta suht helppo kuitenkin käyttää.
Huippukivillä saa varmasti vielä absoluuttisesti terävemmän, mutta itselleni riittävän terän tällä saa ja selkeästi nopeammin.

Kyllähän se helppokäyttöisyys ja nopeus on tärkeää. Itse terotan aina useamman veitsen kerralla, niin saa kaikki terään nopeasti ja tehokkaasti. Eli en varsinaisesti jaksa harrastaa veitsenteroitusta.
TA
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 04.11.2025 09:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kaffeetauko kirjoitti:
TA kirjoitti:

Viime viikolla hommasin naniwan 250€ kivisarjan ja nyt lähden tästä vessaan Very Happy

Toivottavasti toivut ilman pysyviä vammoja Very Happy
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 04.11.2025 09:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
kolopesijä kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:

Kyllähän se helppokäyttöisyys ja nopeus on tärkeää. Itse terotan aina useamman veitsen kerralla, niin saa kaikki terään nopeasti ja tehokkaasti. Eli en varsinaisesti jaksa harrastaa veitsenteroitusta.

Tarvitsee sitä nauhavehkeeseenkin vaihtaa nauhaa. Ei se samalla nauhalla tule tylsästä teräväksi. En minä nyt tiedä onko tuollainen kivi erityisen hidas. Tai jotain ”pelkkää harrastelua”. Kuitenkin ammattimiehet terää asiakkaiden veitsiä niillä. Eli ei se aivan hidas harrastelusysteemi voi olla. Ammattilaiset eivät yleensä valitse harrasteluvehkeitä vaan valitsevat parhaita ja tarkoituksen mukaisimpia vehkeitä.
äRPee
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 04.11.2025 09:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko Worksharpin ohjaimet säädettäviä muuten kuin kahteen peruskulmaan? Vaihtuuko siinä pyörintäsuunta, vai tehdäänkö toinen lape myötä- ja toinen vastasuuntaan? Edullinen kuiten vrt. Tormekin T1 ja T2, jotka myös veitsille, ei oikein millekään muulle.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT - 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14  Seuraava
Sivu 9 Yht. 14

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa