| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23997 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 20.10.2025 06:07 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | | tuhola kirjoitti: | | Säilytän omia veitsiä erillään ja niihin ei saa muut koskea. Siis lihaveitset ja fileerausveitset. Ja juuri nuoden teräämiseen haluaisin saada lisää laatua. Haluasin että veitset on ihan maksimaalisen maukkaassa terässä kun leikkaan lihaa tai fileroin kalaa. Enkä omilla vehkeillä saa sellaiseksi teriä. |
Itellä on sama tilanne.
Eli metsästyspuukot teroitan jollain “perintö-öljykivellä” joka on kyllä jo melkoisen sileä ja osin kulunut niin, ettei ole ”suora”.
Lihaveitset teroitan oikeastaan vaan tuolla leikkuun yhteydessä useamman kerran rapid steelillä sen leikkuun aikana
Tavallaan itelin haluaisin saada sen ”tehtaan terän” eli viimeisimmän terävyyden omassa teroittamisessa edes joskus takaisin .
Onko ainoa vaihtoehto toi kolmensadan kivisetti, vai pitäisikö ensin koittaa tolla toolalla/pastalla viimeisetellä veitset nykyteroituksen jälkeen tms. Kolmella sataa saa meinaan aika ison kasan lihaveitsiä…
Jostain stroppilaudasta en ollut koskaan kuullutkaan... |
Tuolta hiomakivi firman ukolta kannattaa kysyä olisko sillä budjettimallin ratkaisua millä saa lihaveitset ”tehtaan terään”. Siä oli valikoimissa ainakin joku kaksipuolinen kivi. Sen kiven tasoituksen saa edullisesti hiomapaperilla.
Itse lähdin hifistelylinjalle vähän ammatillisista syistäkin. Vaikka en nyt mikään veitsenterämies ole, mutta terämies kuitenki ammatiltani niin olisi se jotenkin mukava syventää tekemistä myös muiden kuin sahanterien kanssa. 😅. Toisaalta töissäkin nuota joudun tietyissä hommissa käyttää niin verovähennyksiä niistä vähän saa. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.10.2025 06:20 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: |
Lihaveitset teroitan oikeastaan vaan tuolla leikkuun yhteydessä useamman kerran rapid steelillä sen leikkuun aikana |
Tuollaista Rapid steeliä käyttävät kuuleman mukaan myös Atrian teurastamolla. Nopeahan tuo on, jos veitsi on terältään muuten kunnossa.. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
blues Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.10.2025 07:12 Viestin aihe: |
|
|
Minä luulin aikoinaan, että sain veitset teräväksi käyttämällä huopalaikkaa, hiomatahnaa jne. En saanut. Miniä on Japanilainen ja sain sieltä lahjaksi Aritsugun valmistaman keittiöveitsen ja hiomakiven. On ihan eri luokkaa kuin mikään aikaisemmin käyttämäni. Kivi on SHAPTON-M15.
Suosittelen!!! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24738 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 20.10.2025 07:12 Viestin aihe: |
|
|
| Tumpeelo kirjoitti: | | Lahtinen kirjoitti: |
Lihaveitset teroitan oikeastaan vaan tuolla leikkuun yhteydessä useamman kerran rapid steelillä sen leikkuun aikana |
Tuollaista Rapid steeliä käyttävät kuuleman mukaan myös Atrian teurastamolla. Nopeahan tuo on, jos veitsi on terältään muuten kunnossa.. |
Onhan toi oikeasti yllättävän hyvä, varsinkin jos lihaveitsi on kunnossa, niin leikkuussa vetelee ton läpi silloin tällöin.
Meillä on tosiaan liharyhmässä omat kuvionsa. Kaverilla on voimavirtamylly, sillä jauhetaan. Mä oon hommannut veitsiä kaikille halukkaille. Sitten tuon ton teroittimen, vaikka monella omatkin, niin käytännössä kaikki terottaa tolla, koska nopeus ja lopputulos. Aina joskus mulla vakuumivehje mukana, saadaan maanomistajan pala näyttäväksi. Joskus joku ”lihanjakoon myöhemmin tullut” toi lonkeroa ja konjakkipullon . Paras mitä edellisessä ryhmässä joku toi, oli itse leivottu täytekaakku! Kahvivehkeethän meillä on jne lahtivajalla.
Eihän toi leikkuu aina ”niin kauhean vastenmielistä ole”.
Ja takaisin aiheeseen. Teroitushommissa itellä ehkä pari semmoista pääkohdetta; Kalankäsittelyveitsien huipputikkiin laitto, kodin keittiöveitsistä suosikkien terääminen kunnollisiksi ja metsästyspuukoissa on kaksi suosikkia, jotka mielellään laittaisi huipputikkiin.
Lähinnähän kiinnostaa V3 päkin (90e) ja Pro-päkin (250e) todellinen ero. Toisaalta, nykyisellä öljykivellä olen teroitellut ehkä 30v, jolloin vuosittainen kuoletus jää aika maltilliseksi näillä vehkeillä... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.10.2025 07:59 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä on ongelma lihaveitsien kanssa tuo luusta irroitteluosuus. Eli siinä teriin tulee pieniä koloja helposti. Haluaisin päästä niistä eroon ja ne vaatii vähän karkeampaa hiomista.
Muutenhan pidän lihaveistä samaan tapaan jatkuvassa terässä tuollaisella ”vedettävällä” mallilla. Taitaa olla vaan se toisen merkkinen valkoinen. Mitä myös atrialla kuulemma käytetään tai on ainakin käytetty. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.10.2025 08:31 Viestin aihe: |
|
|
| Vähän edelliseen liittyen... joistain veitsistä sanotaan että ovat "boning knive"ja tai "bounereita". Onko tuo vain jotain myyntipuhetta, onko noissa terän ominaisuudet erilaisia mitä jossain pehmeen leikkaukseen tarkoitetuissa, eri materiaalia, eri teroituskulma ? Eli että kestäisi noita luuosumia paremmin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.10.2025 08:50 Viestin aihe: |
|
|
En mä usko että niissä on mitään eroa kulmassa tai terässä. Muotoilueroja vaan. Japseilla on sitten omanlaisensa ratkaisut tuohon myös mutta niistä en tiedä enempää. Varmaan mikään terävä terä ei kestä luuosumia. Juuri nivelistä poikkilaittaminen tekee herkästi ns sivuttaisliikkeen mikä tekee terävaurion. Tuommonen pieni kolo haittaa yllättävän vähän leikkuuta silti. Että moni ei pakosta edes huomaa mitään. Minulla on erikseen veitsi tuota paloittelua varten ja siinä on nuota pieniä koloja terässä. Ihan maukkaasti sillä lihat irroittelee luista silti. Kaiken muun palastelun teen sitten taas eri veitsellä missä on aivan priima terä. Ei minulla olekkaan kuin kolme lihaveistä. Giesser, victorinox ja sitten ihan victorinoxin näköinen ja kahvassa lukee swibo mutta terässä jotain muuta. En tiedä mikä on mut vanhempi. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
äRPee Kanta-asiakas
|
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 20.10.2025 08:56 Viestin aihe: |
|
|
| late2 kirjoitti: | | Vähän edelliseen liittyen... joistain veitsistä sanotaan että ovat "boning knive"ja tai "bounereita". Onko tuo vain jotain myyntipuhetta, onko noissa terän ominaisuudet erilaisia mitä jossain pehmeen leikkaukseen tarkoitetuissa, eri materiaalia, eri teroituskulma ? Eli että kestäisi noita luuosumia paremmin. |
No esimerkiksi veitsivalmistaja Dick taitaa tehdä noin sataa erilaista ”boning knifea”, jotka on loppupeleissä melkein jokainen toisensa näköinen. Mitä ite olen noita hommannut, niin muutamaa asiaa katson:
- 13 vai 15cm terä
- Jäykkä, semi ja joustava terä
- Suora vai aavistuksen yläviistoon oleva terä
- Kahvan materiaali (kova vai pehmeä)
- Kahvan muoto, onko suora vai sormisuojaknööliä
Näähän on sillä tavalla ammattivehkeitä, että jokaisella varmaan oma mieltymyksensä. Ja jos nämä maksaa sen reilun kympin kappale, kannattaako näihin kiintyä. Tottakai välillä näkee liki loppuun teroitettuja ja joskus terä saattaa olla jopa toimivampi noin. Totuus silti äkkiä se, että sillä loppuunteroitetulla ja leikkaajalla on aika pitkä yhteinen historia ja se tuo tehoja.
Ei kai tolla haeta edes mitään luuosumien kestoa varsinaisesti tai ainakaan näillä ei ole tarkoitus ”luita hakata” vaan erotella lihat niistä luista. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.10.2025 09:29 Viestin aihe: |
|
|
Sen minä jo tiesinkin että muilla foorumilaisilla ei tule koloja teriin kun irroitellaan lihoja luista. Sitä ei liene tarpeellista tässä erikseen kertoa selvää asiaa.
Minulla tulee hyvinkin usein koloja terään tuossa boning vaiheessa. Nivelten katkaisussa kovat nivelpinnat antaa tuollaiseen riskin. Ainakin tuohon veitseen mitä käytän. Nivelten välistä ei pääse leikkaamaan suoraan vaan veistä täytyy hieman käännellä. Tuossa veitsen ollessa kontaktissa kovan nivelpinnan kanssa murtuu siitä pieniä micropaloja (jotain esim 0,1mm) eli sitä kokoluokkaa että foorumilaisista kaiken ammattilaisista suurin osa ei edes näe niitä. Ja jos et näe, ei niitä ole😅 _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 20.10.2025 09:38 Viestin aihe: |
|
|
En ainakaan itse sääli noitä lihaveitsiä millään tavalla tuossa leikkuussa. Sen takia on muutama mukana, jos tulee joku pahempi tylsyminen.
Ainakin itellä on myös perintölihaveitsiä. Noita on "todella teroitettu". Näistähän osa on tullut ammattilaisilta poistona. Onhan noissa osa ihan järkyttäviä, kun on teräkulmat ihan mitä sattuu ja jos semmoisen saat teroitettu jonkunmoisen tuntuiseen terään, niin onhan se heti tylsä.
Näille täytyisi tehdä ihan täys peruskunnostus, mutta itse en edes näe tuommoista hommaa nykyvehkeillä mitenkään mielekkäänä.
Ylivoimaisesti pahimmat terävauriot itellä on lahtivajalla tulleet, jos puukko jostain syystä putoaa jostain. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.10.2025 09:57 Viestin aihe: |
|
|
Joo isot vaurit on asia erikseen. Minä puhun erittäin pienistä koloista. Jotka juuri ja juuri näkee tai kynnellä tuntee. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.10.2025 10:21 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | | Ainakin itellä on myös perintölihaveitsiä. Noita on "todella teroitettu". Näistähän osa on tullut ammattilaisilta poistona. Onhan noissa osa ihan järkyttäviä, kun on teräkulmat ihan mitä sattuu ja jos semmoisen saat teroitettu jonkunmoisen tuntuiseen terään, niin onhan se heti tylsä. | Joskus Giessereitä myytiin halvalla jossain nettikaupassa, ostin reilusti niin että iskemättömiä taitaa olla vieläkin keittiön laatikossa. Veitsitukissa on pari Giesserin "boneria" ja pari kalafilettiä. Nuo Giesserit on sellaisia että vaikka pienen palan leikkaa pehmeää lihaa niin parempi aina aloittaessa teroittaa. Vedän timanttipuikolla, ei ole välttämättä aina teräkulmat kohdallaan. En muista tarkkaan oliko noi uutena jo noin huonoja (syy saattaa olla teroittajassakin). Mutta menee kotioloissa kun haasteet on aika pieniä.
Mulla on vanha Fiskarsin filetti, se on sellainen että kun leikkaa leivänpäällisen kurkkua niin saa teroittaa uusiksi. Pohtinut että onkohan noissa joku pintakarkaisu, sitten kun se katoaa niin aika ahkeraan saa teroitella sitä pehmeämpää ruotoa. Tuollekin on seuraaja, ei tuo enää kalaan tai lihaan oikein pysty, eipä ole tullut heittettyä pois.
Meidän hirviporukalla oli joskus alkuvuodesta kiviesittelytilaisuus, jollain oli suhteita johonkin alan firmaan. Oli vaan hesassa, ei oikein jaksa lähteä kevätpimeänä iltana käymään tuolla. Olivat tykänneet, tietysti tuputettu tuotteitakin ostettavaksi, joku ostanutkin ja kehui kovasti. Kun suhtauduin tuohon alunalkain jo kevyesti niin ei tule firman nimi mieleen, eikä WA:sta noin vanhoja juttuja löydä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.10.2025 10:57 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | Ei minulla olekkaan kuin kolme lihaveistä. Giesser, victorinox ja sitten ihan victorinoxin näköinen ja kahvassa lukee swibo mutta terässä jotain muuta. En tiedä mikä on mut vanhempi. |
Minullakin on Swibon fileerausveitsi. Korruptiolahja n. vuodelta 2006 tai 2007. Terässä lukee Wenger ja Swissblade. Ilmeisesti Victorinox osti firman ja tuo keltainen mallisto on nyt Swibon nimellä myytävää Victorinoxia. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.10.2025 11:06 Viestin aihe: |
|
|
Joo wenger fileerausveitsi tuo on. Muistaakseni ostin sen fileerausveitseksi. Mutta nykyinen victorinoxin vastaava malli myydään lihaveitsenä. Että en tiedä sitten onko nuolla eroa. Yhtäkkiä näyttävät aivan samalta😅. Joka tapauksessa tämä vanha wenger on mulla veitsenä millä irroitan lihat luista. Vois periaatteessa kokeilla giesserin bouneria seuraavalla kertaa. Kun nyt hioin tuosta wengeristä ne kolot pois. Aika nopsaa tommoset microkolot poistuu 400 kivellä, kun tekee isoa liikettä ja painaa terää tuntuvasti siihen kiveen. Vähän tämmöstä hakemista tämä on alkuun nuoden kivien käyttö että saa tehot irti _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|