Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.04.2025 16:21 Viestin aihe: |
|
|
Joo. No mulla on lihaa sen verta pakkasessa et ei oo pakko ampuu yhtään. Sellasta fiilistelyä toi keväthomma. Ammun jo sattuu tulee kohdille. Itte teen pääosin sellasia klo 20-23 pistoja ton pari ekaa viikkoa. Aika harvoin jaksanu enää kesäkuun puolella mennä... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17396 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 29.04.2025 16:52 Viestin aihe: |
|
|
JokuUkko kirjoitti: | Joo. No mulla on lihaa sen verta pakkasessa et ei oo pakko ampuu yhtään. Sellasta fiilistelyä toi keväthomma. Ammun jo sattuu tulee kohdille. |
Samanlai se itsellä, annan lihat joko porukoille tai kaverille. Tärkein on se jahti. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
KJJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.04.2025 18:15 Viestin aihe: |
|
|
se pitää muistaa ettei vain anna kellekkää köyhälle tekee vaikka kettuhaaskan ennemmin  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10610 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 30.04.2025 08:49 Viestin aihe: |
|
|
Emmää taas oikeen jaksa käsittää, miksi pitäs jotain kevätkauristakin lähteä ampumaan, jos sitä ei meinaa ees syödä..?
Mä kävin eilen ehtoolla testimielessä yhden jo kopasemassa:
Hyvin loppu nilkutus Una-paukulla 50-60 metristä, tippu kun eilen kuallu. Haulit läpi kropasta, vastapuolen nahan alla suurin osa. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.04.2025 09:22 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Emmää taas oikeen jaksa käsittää, miksi pitäs jotain kevätkauristakin lähteä ampumaan, jos sitä ei meinaa ees syödä..? |
Tämä. Itselläni ihmetyttää kovasti sellainen metsästys, jossa ammutaan yli oman tarpeen. Tokihan jahti on mukavaa, mutta mielestäni siihen kyllä pitäisi kuulua vahvasti myös kohtuus. Esimerkiksi itse ammun nykyään riistaa hyvinkin tarkasti sen mukaan, miten sitä voin hyödyntää, eli esimerkiksi sorsia en ammu enää pakastimeen. Ne ovat kausiruokaa ja niitä syödään jahtikauden aikana, mutta pirtinlämmityskaudella syödään sitten sitä hirveäpeuraaporoakaurista, mistä tehdään perusruokaa.
Tämän sanottuani voin kuitenkin todeta, että kyllä nyt taas keväinenkin kauris olisi kiva lisä kesän grillailuihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.04.2025 14:29 Viestin aihe: |
|
|
Yli oman tarpeen on ammuttu monta vuotta. Maanomistajat toivoo, että ammutaan, riistakeskus painostaa, samoin pohjoisemman suomen metsästäjät ja kaupunkilaiset, jotka lehtikirjoitusten perusteella tietää että pikkusorkkaa on liikaa. Lihat menny omaan, lähisukulaisten ja maanomistajien pakkaseen. Karkeesti omista kaadoista noin puolet lihasta omaan käyttöön. Kaupasta en oo lihaa ostanu 10 vuoteen muuta ku kanaa ja leikkeleitä. Varmaan menee ihan väärin, mut en itse tiedä, että miten samaan aikaan vois leikata kantaa ja ampuu vaan omiin tarpeisiin.
Ja mun mielestä on kivaa, että puol vuotta jahti kuuluu oleellisena osana elämään ja viikoittaiseen arkeen. Tiedän kyl ettei kaikki tykkää... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17396 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 30.04.2025 15:30 Viestin aihe: |
|
|
Eihän se nyt sitä tarkoita että se kauris hukkaan menisi vaikka en sitä itse söisi.... Kaverilla semmonen tilanne ettei sorkkajahtiin syksyllä päässyt lainkaan niin ei se hänen perheen pakastin ole yhtään huono vaihtoehto.
Olen näin ennekin toiminut ja useamman kevätkauriin omaankin pakkaseen pistänyt ettei nyt kaikki ole "hukkaan" mennyt
Monet käyvät ulkomailla asti jahdissa possujunia tai antilooppia ampumassa, ei niistä pakastin suomessa täyty eli jahdin takia ollaan liikkeellä.
Meillä kevätkauris 1 per ukko limiitti, ehkä 2-5 ammutaan koko keväänä/15000ha
Ettei niillä nyt mässäillä ja yliveroteta sentään. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
KJJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.04.2025 16:20 Viestin aihe: |
|
|
ainahan se on ollu metsästäjät metsästää ja kalastajat kalastaa ja saajat jakaa jos jaettavaa..
ois vaan hyvää toimintaa jos vähävaraisille lapsiperheille likenis jotain tuolla näkee semmosia jotka voisi ravintolassa syyä(niin varakkaita) mutta pahimpia lihan hamstraajia lisäluvat silmissä kiiluen en ymmärrä |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
9.3x622 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.04.2025 16:42 Viestin aihe: |
|
|
Omalta osaltani olen lähipiirini pitänyt hirvenlihassa ja pienriistakin lihaa ovat saaneet kukin vuorollaan. Joskus, kun hirvilupia oli vähän, niin jaoin silti kaikille lihaa, että perinne säilyy. Ihan riittävästi jäi omiin tarpeisiinkin vähästäkin lihamäärästä. _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.04.2025 17:48 Viestin aihe: |
|
|
Jotta ei menis aiheesta ohi. Ni tiedoksi että isojen sarvet alkaa olla puhtaat ja reviirin merkintä on käynnissä. Kuvan nappasin tosta pihalta...
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5680 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 30.04.2025 18:26 Viestin aihe: |
|
|
KJJ kirjoitti: | ainahan se on ollu metsästäjät metsästää ja kalastajat kalastaa ja saajat jakaa jos jaettavaa..
ois vaan hyvää toimintaa jos vähävaraisille lapsiperheille likenis jotain tuolla näkee semmosia jotka voisi ravintolassa syyä(niin varakkaita) mutta pahimpia lihan hamstraajia lisäluvat silmissä kiiluen en ymmärrä |
Ihan samaa mieltä. Jos joku tännekin kauriin ropin nakkaisi niin kiitollinen olisin. Ettei tarvi taas lohta laittaa pöytään. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
VomiT Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.04.2025 18:50 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | KJJ kirjoitti: | ainahan se on ollu metsästäjät metsästää ja kalastajat kalastaa ja saajat jakaa jos jaettavaa..
Ihan samaa mieltä. Jos joku tännekin kauriin ropin nakkaisi niin kiitollinen olisin. Ettei tarvi taas lohta laittaa pöytään. |
Kelpaisi tännekin.
T. Nimim: Kohta ois täällä P-K:ssa aika irrotella pettujauhot puista |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|