Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5686 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 03.02.2019 00:58 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Onneksi C*********issa ei ole, ainakaan toistaiseksi, ollut havaittavissa tälläistä ”rakennetta”. Ne voi melko huoletta ajaa pitävänä ”loppuun” toki lumipito vähenee, kun kuvio ohenee. Tuon maagisen 4mm rajapyykin jälkeen ne on toiminut vielä hyvin kesälläkin. |
Mikä merkki piiloutunee tähtien alle, mutta omassa on nyt Contin icecontact 2:et. Uutena eka talvena erinomaiset, mutta heti sen jälkeen nastat painuu kumiin ja renkaista tulee huonot kitkat. Jos eläkeläisellä on varaa, niin seuraavat tulee olemaan taas Nokialaiset. Ja Venäjän puolella on uudet tuotantotilat> laatu voi olla jopa parempaa.
Ja nuo Contien pitokyvyn menetykset on ihan kuuluja muualtakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3127
|
Lähetetty: 03.02.2019 06:55 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Tämä esimerkki kuvaa taasen eriomaisesti sitä kuinka porukka ajattelee kaikkia asioita vain omalta kantiltaan, huomioimatta muita harrastajia tahi heidän tarpeita/ajatusmailmaa. |
Minä nimen omaan pyrin ajattelemaan kokonaisuutena yleisellä tasolla. En missään nimessä kiellä ettikö joku voi tarvita erilaista kalustoa. Kuten olen moneen kertaan sanonut, niin tarpeita ja sopivimpia malleja on varmasti yhtä monta kuin kuljettajaakin. Mutta ei kai esimerkiksi jokainen hirviporukan ukko tarvitse omaa hiluxia että se yksi hirvi saadaan haettua? Perus metsästäjä ei loppuunsa tarvitse mitään ultimaattista off road autoa jahtitarpeisiin vaikka se varmasti kiva olisikin. Mutta en ole missään nimessä kieltänyt etteikö osa sellaista tarvitsi ja vaikka loputkin saisi sellaisella ajaa. Mutta jos puhutaan metsästäjän kulkupelistä, niin silloin siihen ei kannata sotkea sitä että joku haluaa ajaa puut metsästä maasturilla tai toisen tarvitsee isoa kuljetuskapasiteettia rakennusfirmansa tarpeisiin. Ne ei liity jahtikäyttöön, mutta esimerkiksi matka kotoa metsästysmaille liittyy minusta olennaisesti metsästäjän metsästystarpeisiin, ei metsästäjän arkielämän tarpeisiin. Ja edelleen väitän sen mönkijän olevan parempi jos tarvitsee vaikka hakea hirvi metsästä. Kaikissa porukoissa ei ole kenelläkään mönkijää, joillakin saa elukat aivan yhtä hyvin maasturilla metsästä, joku vaan tykkää enemmän maasturista tai mitä hyvänsä muuta ja kaikki nuo syyt on aivan ok. Ei se silti tee maasturista parempaa vaikka se joillakin toimii yhtä hyvin tai paremmin, eikä jokaisen pekka passimiehen tarvitse sen takia ostaa korotettua masturia. Kyllä ne eläimet saa pois metsästä ilmankin, vaikka sitten sillä mönkijällä. Mönkijä soveltuu mielestäni useampaan maastoon ja tilanteeseen yhtä hyvin tai paremmin, siis kun puhutaan vain ja ainoastaan siitä että haetaan elukka pois metsästä. Jälkiä on mukavampi tarkkailla lämpimästä autosta, etenkin talvipakkasella, kanuloukku kulkee paremmin pick-upin lavalla jne. Tarpeet on erilaisia ja käsittääkseni ketjun ideana olisi löytää se mahdollisimman hyvin mahdollisimman monen tarpeisiin sopiva kompromissi. Jokaisen henk.koht erityistarpeet ja mieltymykset ovat asioita erikseen ja jokainen valinta on kompromissi ainakin joiltain osin. Toiset joutuu tekemään enemmän ja isompia kompromissejä kuin toiset, mutta yhtä ainutta parasta ei löydy jokaisen tarpeeseen.
Mutta olkoon niin tai näin, hommahan lähti alun perin siitä että jahtiauton pitäisi olla sellainen jota ei tarvitse sääliä ja minusta sen ei tarvitse olla sellainen. En minä ainakaan ole autoa kolhinut millään tavalla jahdissa. En ole rikkonut, naarmuttanut tai kolhinut enkä näe syytä miksi pitäisi. Jos tykkää rymytä offia, niin saattaahan siellä naarmuja tai kolhuja tulla, mutta aika harvan sitä offia oikeasti tarvitsee metsästyksen takia ajaa. Toki sitä voi ajaa metsästykseen liittyen, mutta ei se nyt loppuunsa niin tärkeää ole keskiverto metsästäjää ajatellen. Ja jos tienlaitapuskat raapii, niin niitähän voi joko raivata tai ajaa vain nätimmin etteivät tee jälkiä. Vai onko muka keskiverto metsästäjällä yleensä jahdissa niin kiire, ettei siellä jouda raapivia risuja väistelemään? Minusta ei voi olla. Erityistapaukset taas erikseen, kuten se että koiramies syöksyy pelastamaan koiraa ennen vilkkaasti liikennöityä tietä. Ymmärrettävä ja hyväksyttävä syy, mutta ei sen takia keskivertometsästäjän tarvitse ajaa millään valmiiksi ruttuisella risalla. Mutta nyt annan olla tämän aiheen, koska tätä on ehkä turhan työläs inttää näin tekstin muodossa. Turhan laaja aihe ja rönsyilee mihin sattuu. Mielenkiintoinen dilemma kyllä, että mikä se olisi se suurimman osan keskiverto metsästäjän tarpeista tyydyttävä kompromissi. Sellainen joka on mahdollisimman vähän kompromissi vaikka niitä tarpeita on laidasta laitaan. Todella hankala pulma, koska edes itselle en keksi sitä täysin optimaalista peliä omiin tarpeisiin, saati sitten jos pitäisi samaan pohdintaan ottaa huomioon myös erilaiset tarpeet laidasta laitaan. Minusta sen ei kuitenkaan tarvitse olla sellainen jota ei tarvitse sääliä vaan auto voi olla myös tuoreempi ja sellainen jota ei mielellään naarmuta. Sen ei tarvitse olla täysiverinen offroad peli, vaan riittää suht korkea maavara ja neliveto on plussaa. Jokseenkin järkevä polttoainetaloudellisuus pitää olla, eli kulutus luokkaa jenkki ei ole optimaalinen. Ja auton tulee olla suht koht hyvä ajaa myös matkaa maantiellä. Varmaan joku cittari on lähellä sellaista keskimäärin hyvää kompromissiä. Jos omat erikoistatpeet vaatii järeämpää etenemiskykyä, enemmän kuljetuskapasiteettia tai jotain, niin silloin täytyy tehdä valintaa sen mukaan. Ainakin itse tiedostan ja hyväksyn sen, että paras kompromissi minulle ei välttämättä tarkoita parasta kompromissiä yleisesti.
Ja sen verran sanon noihin renkaisiin, että itsellä on pyörii nyt kolmatta talvea nuo ice contact 2 contit alla ja en ole havainnut merkittävää pidon katoamista. Sen sijaan molempina kesinä säilytyksen aikana yhteen renkaaseen on ilmestynyt patti kylkeen (molemmilla kerroilla eri ratas ja eri kohdasta pinoa). Minusta luokaton suoritus, että tuon hintaisiin renkaisiin tulee patteja kylkiin suht tuoreina ja säilytyksen aikana. Eikä ole ainoat contit joissa on pattikylkiä esiintynyt. Kesäisin alla pyörii BFG all terrainit ja ne on olleet mieluisat, mutta ei niillä oikeen lumien aikaan kehtaa ajaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pikku Poika Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Syy 2013 Viestejä: 439
|
Lähetetty: 03.02.2019 09:55 Viestin aihe: |
|
|
Dodge ramiin ostin kun mulle tuli, hankookin allterrainit koossa 33 ja tyytyväisenä ajelin kolomatta vuotta, ennakointia vähän piti vähä enempi ku ennen. nyt transporteerissa on maxxis merkkiset talavirenkaat ja pitää ku tauti. Paisto vuosi näkys olevan 16 ja on kyllä tosi nihkeä pinta |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 03.02.2019 10:11 Viestin aihe: |
|
|
valto tuumasi edellä
käsittääkseni ketjun ideana olisi löytää se mahdollisimman hyvin mahdollisimman monen tarpeisiin sopiva kompromissi.
mistä ihmeestä sinä sellaisen käsityksen olet saanut?
ketjun avausviesti:
AinaOhi kirjoitti: | Empä löytänyt aihetta missä olisi porukan kulkupeleistä kuvia jos joku semmoisen tietään niin linkkiä kehiin.
Ajatuksena oli että tähän voisi koota mettärassien tai sen kulkupelin kuvia millä metällä käydään oli se sitten polkupyörä tai viimeisenpäälle mettäautoksi modifioitu sj. Ja tietenkin varusteluista ja asenteluista juttua ja kuvia.
Onko kellään mielenkiintoa esitellä kulkupeliään?  |
_________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Putukiffeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Hel 2009 Viestejä: 1636 Paikkakunta: Uusimaa
|
Lähetetty: 03.02.2019 10:24 Viestin aihe: |
|
|
Tuolla on aika kirjavia kommentteja kaikista renkaista, eikä Hakkapeliita niiden joukossa mitenkään loistamaan pääse. Misukka äkkiseltään parhaimmat palutteet saa käyttäjiltä.
http://www.rengasvertailu.fi/nastarenkaat?view=category
En tiedä miten tuo Venäjän valmistus sekoittaa laatua, mutta duunikaveri uutta autoa ostaessaan sai kierroksen uusia Hakka 8 alle. Ensimmäisellä matkalla autoliikkeestä kotiin, joka ikinen nasta lähti renkaasta irti. Autoliikkeen ja Nokian renkaiden kanssa tappelun jälkeen sai sitten uuden kierroksen samoja renkaita alle ja sitten nastat pysyivät kiinni. Liekö ollut liian suuri reikä nastaa varten, vaiko liian kapea levike nastan kannassa. Valmistusmaa ei tullut jutustellessa selville.
Omat Hakkapelittani kuluivat loppuun uudenmaan karheilla moottoriteillä, joten en tiedä olisiko niillä kestänyt mikään muukaan nastarengas. Niin pirun kuluttava tuo nelostie on, että w211 mersussa meni Nokialaiset suvikumit 15 000 kilometrissä loppuun yhden kesän aikana.  _________________ Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pikku Poika Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Syy 2013 Viestejä: 439
|
Lähetetty: 03.02.2019 11:55 Viestin aihe: |
|
|
Tuolla oli nätti viä vene veteen  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 03.02.2019 12:05 Viestin aihe: |
|
|
Nätti peräkärri, ihan autoon tarkoitettu. On ainakin kummissa ilmaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pikku Poika Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Syy 2013 Viestejä: 439
|
Lähetetty: 03.02.2019 12:58 Viestin aihe: |
|
|
Ei sattunu muuta kärryä oleen pihalla tuohonhätään |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 03.02.2019 13:04 Viestin aihe: |
|
|
Pikku Poika kirjoitti: | Ei sattunu muuta kärryä oleen pihalla tuohonhätään | Eihän se nokon nuukaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
VomiT Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Elo 2018 Viestejä: 361 Paikkakunta: Joensuu
|
Lähetetty: 03.02.2019 14:57 Viestin aihe: |
|
|
Mie kattelin just omasta metästyspirssistä mitkä ihmeen kumit siinä alla on. Jotkin N....n H......tta Sport Utilityt... 275/55-17 koossa. Paistoleimat 4204, 1305. Ihan hyvin pitää talvella vaikka ovat vanhat. Joskus Range Roverissa 3.9EFIssä mulla oli Bridgestonen ihan hyvät talvikelpoiset AT:t. Toisia ei oikeita talvirenkaita ei tule.
Niin - se pirssi:
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3127
|
Lähetetty: 03.02.2019 16:19 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | valto tuumasi edellä
käsittääkseni ketjun ideana olisi löytää se mahdollisimman hyvin mahdollisimman monen tarpeisiin sopiva kompromissi.
mistä ihmeestä sinä sellaisen käsityksen olet saanut?
ketjun avausviesti:
AinaOhi kirjoitti: | Empä löytänyt aihetta missä olisi porukan kulkupeleistä kuvia jos joku semmoisen tietään niin linkkiä kehiin.
Ajatuksena oli että tähän voisi koota mettärassien tai sen kulkupelin kuvia millä metällä käydään oli se sitten polkupyörä tai viimeisenpäälle mettäautoksi modifioitu sj. Ja tietenkin varusteluista ja asenteluista juttua ja kuvia.
Onko kellään mielenkiintoa esitellä kulkupeliään?  |
|
Pahoittelut, täytyy nostaa käsi virheen merkiksi. Näköjään muisti pätkii. No tuolla idealla kuitenkin itse puhuin, eli sellainen peli joka olisi mahdollisimman vähän kompromissi kenellekkään ja sopisi silti mahdollisimman laajalla kohdeyleisölle hyvin. Ja tosiaan puhtaasti metsästys käytössä. Jokaisen siviilielämän tarpeet sitten muokkaavat valintaa omalta osaltaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 03.02.2019 16:52 Viestin aihe: |
|
|
ei se mitään, ja ostaahan toiset v/z8 kiikaritakin, ja toiset sitten juuri tiettyyn käyttöön tehtyjä ja optimoituja  _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3127
|
Lähetetty: 03.02.2019 19:20 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | ei se mitään, ja ostaahan toiset v/z8 kiikaritakin, ja toiset sitten juuri tiettyyn käyttöön tehtyjä ja optimoituja  |
Juuri näin. Minkäs sille tekee kun on fetissi hoitaa kaikki yhdellä. Seuraavaksi varmaan se drillinki... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
rta72 Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Tam 2015 Viestejä: 198
|
Lähetetty: 05.02.2019 13:28 Viestin aihe: |
|
|
Onko kukaan vaihtanut raviin tai muuhun citymaasturiin korkeamman profiilin renkaita lisämaavaran toivossa? Oma aukoton logiikka kertoo että kun vakio on 225/65/17 niin periaatteessa 225/85/17 rengas nostaa autoa 2cm korkeammalle? Käytäntö voi sitten olla vähän pienempikun rengas painuu kasaan jne. Onko tämä tavallaan helppo ja halpa tapa saada vähän lisää maavaraa vai meneekö ajo-ominaisuudet samalla kertaa. Kaikki tietysti olettaen että rengas mahtuu pyörimään. En sitten tiedä käytännön merkitystä lisämaavaralla, kuulostaa vaan toi ravin 19,5cm pieneltä, kun esim mb glc:n saa ilmajousilla ja offroad packilla jotain 25cm maavaraa ja jättökulmakin eteen oli jotain 30-35° luokkaa vs ravin 20°. Toki ihan eri hintaluokan auto, kävin kyllä ajaa ja onhan se myös ajettavuudeltaan eri luokkaa.
Tossa olikin renkaista vähän juttua, mutta onko esim. Nokian Hakkapeliitta 9 SUV:t turhat eli saako samantasoiset halvemmalla. Noissa oli jotain kevlar tjs vahviketta kyljissä, mutta en tiiä onko niillä niin talvirenkaissa väliä. Kesällä on kyllä mökkiteillä useamminkin pamahtanut rengas eli silloin olisi vahvikkeista ollut ehkä hyötyä. Tosin eikö ne vahvikkeet ole vaan kyljessä?
Onko järkevä vaihtoehto jättää talvirenkaat ostamatta kun auto tulisi vasta keväällä, niin sitten saisi mielesen profiilin ja rengas merkin/mallin vai meneekö vanteen kanssa helposti metsään? Hintaa olisi kuitenkin pari sataa edullisempi mitä autoliikkeestä sai tinkattua noilla vanteille ja hakka 9 suv:lle. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6967
|
Lähetetty: 05.02.2019 13:40 Viestin aihe: |
|
|
Appiukko laittoi dusteriin viimekesänä uudet kesägumit ja profiilia kasvatettiin. Meinasi että yllättävän suuri vaikutus oli kun talvea vasten vaihtoi vakiot talvirenkaat alle. Vaikka kyseessä 1,5-2 cm korotus niin moni kivi jää kolhimatta. Itellä ollut käytännössä kaikissa maastureissa/citymaastureissa krkeammalla profiililla olevat renkaat ja en voi moittia. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|