Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 09.01.2013 10:03 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Joo, Kankkunen pärjää useimmiten noille järjestelmille, mutta tavan liikennetilanteessa nykyiset ajonvakatusjärjestelmät pelaavat sen verran hyvin, että ne voittavat lähes 100% kuljettajat ilman sitä. Todettu monta kertaa kellon kanssa ja ilman tilanteissa, missä normaalikuljettajilla on ollut jopa mahdollisuus näyttää osaamistaan ilman sitä. Sen voi mennä ajoharjoitteluradalle testaamaan jos ei usko.
Lisäksi vertailtavan ollut autoja, missä ko. järjestelmää ei ole lainkaan. Näillä on tapahtuneet ne "mopo karkasi käsistä" tilanteet vaikka alueena on ollut reilu harjoitusalue. |
Käytiin kanssa muutama vuosi takaperin Kankkusen 'koulussa' Kuusamossa ja ei siellä yksikään jamppa ajanut nopeammin ilman ajonvakautusta kuin ajonvakautuksen kanssa. Mukana oli muutama itseään 'rattimiehenäkin' pitävä kaveri. Kalustona oli kaksi- ja nelivetoisia Golfeja eri teholuokissa ja Tiguan 'ESP-kytkimellä' (sulake pois/päälle).
Selvää tietysti on, että maastossa vakautukset voi ja kannattaakin ottaa pois, mutta maantieajossa niistä on selvää hyötyä. Jos systeemi puuttuu soraränneillä tai pikkuteillä talvella peliin normiajossa, niin analyysi on helppo tehdä: tilannenopeus on liian kova. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 09.01.2013 10:46 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: |
Maastoon tuolla ei pääse.
Leikki sikseen. Lumessa kahlaaminen ja siellä "maastossa" ajelu ovat eri asia kuin normaali liikennetilanteissa ajelu. Kyllä minäkin 20 cm lumessa monesti olen ottanut ESP:it pois päältä.
Samoin Audin talviajokoulun leikkimielisessä loppukisassa sai sijoituksen paremmaksi ilman ESP:iä, mutta tuokin oli vain lyhyt suoritus jonka skarppina olemalla sai tuurilla onnistumaan. |
Joo, tuo maasto maininta ei ihan samaan lauseeseen sovi subarun kanssa.
Lumella ajo vähän paremmin:
Vanha subaru lumella
Outbackista ei ole lumikuvia/jumikuvia, mutta mitä sillä ajellut toista talvea, niin ei se ainakaan huonompi ole. Tuosta foresta saa ihan kohtuullisen max. kokoisilla renkailla ja korottamalla.
Viimeinen muokkaaja, LG1 pvm 09.01.2013 11:29, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10613 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 09.01.2013 11:19 Viestin aihe: |
|
|
Nää on kitumaasturin kehumiset saavuttaa aina naurettavan tason, kun kehutaan miten "lumi nousee konepellille".
Jumalaut', mun pikkuisessa Toyota Urban Cruiserissaki nousee lumi konepellille,
vaikkei ole torsenia, eikä edes haldexia. Kaippa siellä joku Toyotan oma levypakka on luistamassa.
Ja hyvin puskee tommosessa hötylumessa. En mä sitä silti alkas maastoautoksi sanomaan.  _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
mpikkara Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Tam 2012 Viestejä: 2543 Paikkakunta: suomi
|
Lähetetty: 09.01.2013 11:28 Viestin aihe: |
|
|
diesel Urban Cruiser voisi olla kiva kaupunkiauto, mutta kun pirulaiset maksavat niin vietävästi
naapurilla ja parilla tutulla on alennusvaihteelliset bensa Foresterit,
kyllä ne yllättäen ihan kivasti kulkevat lumessa etuvetoisiin nähden, vaikkeivat mitään maasto-autoja olekaan
Viimeinen muokkaaja, mpikkara pvm 09.01.2013 11:32, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 09.01.2013 11:30 Viestin aihe: |
|
|
Mikäs petoo nyt niin kovasti taas ahdistaa?
Melko asiallisella tasolla täällä jutut vielä ovat.  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10613 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 09.01.2013 11:52 Viestin aihe: |
|
|
Niin sitä vain, ettei noi hötylumessa ajelemiset mitään kaksisia referenssejä ole...
Ei sillä, etteikö Subaru olisi parhaasta päästä tässä kitumaasturi segmentissä, ainakin jahtimiehen näkökulmasta. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
jucky Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 17 Elo 2012 Viestejä: 15
|
Lähetetty: 09.01.2013 11:52 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Nää on kitumaasturin kehumiset saavuttaa aina naurettavan tason, kun kehutaan miten "lumi nousee konepellille".
Jumalaut', mun pikkuisessa Toyota Urban Cruiserissaki nousee lumi konepellille,
vaikkei ole torsenia, eikä edes haldexia. Kaippa siellä joku Toyotan oma levypakka on luistamassa.
Ja hyvin puskee tommosessa hötylumessa. En mä sitä silti alkas maastoautoksi sanomaan.  |
Oisko pienemmällä maavaralla ja keulan muotoilulla jotain tekemistä asian kanssa, että vähän helpommin nousee lumi pellille - siitähän se todellinen maasturi mitataan...
Vitsivitsi, mutta eikö täällä nyt juuri ole toitotettu, että aika hyvin kulkee pahemmissa paikoissa, muttei mikään maasturi ole?
Enkä minä ainakaan mistään höttöisestä pakkaslumesta puhunut, vaan suojalumesta. Sitä kun on vähän enemmän, niin omasta kokemuksesta ei ainakaan CR-V sellasessa kulje. Ja meno on muutenkin paljon "keveämpää", ei tarvi joka välissä pelätä että auto luisuu auraamattomalta pengertieltä ojaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
mpikkara Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Tam 2012 Viestejä: 2543 Paikkakunta: suomi
|
Lähetetty: 09.01.2013 11:59 Viestin aihe: |
|
|
oli muuten kaveri ajanut ilvesmetillä alkuvuodesta itsensä pahaan rinteeseen ja alas järven rantaan
tie oli kauheassa paksussa suht jähmeässä sohjossa
yksi crv oli käynyt siinä ihmettelemässä ja oli päässyt ylös, ei tosin kuulemma mitenkään helposti
kaverin pappa-avensis oli myös tullut rinteen ylös, kun peräkontista oli alle laitettu kunnon ketjut
oli kuulemma sohjo lentänyt miehekkäästi ja uraa tullut
olin itsekin ihan unohtanut nuo "teho-laitteet",
fiksuimmat kyllä pitävät metillä edelleen noita mukanaan |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6418 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 09.01.2013 12:01 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: |
Uusissa subaruissa ajonvakaustusta on huomattavasti parannettu. Ongelmallinen esp oli vain näissä "välimalleissa", edellisessa foressa ei ollut sellaista ollenkaan (2005). Ilmeisesti 2006 tuli kaikkiin. 2010- malleista poistunut. |
Mulla on 2007 vapari-Fore ja siinä ei ole ajonvakautusta. Lähtee paljon paljon helpommin lapasesta kuin edellinen Mazda jossa sellainen oli. Ei sitä tällaiseen autoon kaipaakaan tosin, mutta jos esim. jälkikasvu ajaisi jo autoa, niin pitäisin ehdottaman hyvänä varusteena. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 09.01.2013 12:10 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Niin sitä vain, ettei noi hötylumessa ajelemiset mitään kaksisia referenssejä ole...
|
Arvasin, että tähän joku herää.
Eipä sattunut tuolloin muunlaista lunta olemaan.
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6418 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 09.01.2013 12:21 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Niin sitä vain, ettei noi hötylumessa ajelemiset mitään kaksisia referenssejä ole...
Ei sillä, etteikö Subaru olisi parhaasta päästä tässä kitumaasturi segmentissä, ainakin jahtimiehen näkökulmasta. |
No Foressa on pikkusen tuota keulaa, hötylunta saa olla saappaan varsi ennenkuin se alkaa konepeltille nousta. Ja menee semmosessa lumessa ilman kettinkejä ettei mikä 2-veto mene edes kettinkien kanssa.
Niin että älkää nyt Fore-ketjussa sentään mistään Urbaneista alkako puhumaan. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
mpikkara Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Tam 2012 Viestejä: 2543 Paikkakunta: suomi
|
Lähetetty: 09.01.2013 12:25 Viestin aihe: |
|
|
juu juu
mutta olisi se ollut hauskaa, jos city-maasturi olisi jäänyt siihen sohjorinteeseen ja joku hiton "markan etuveto" kunnon ketjuilla olisi noussut sen
+ kai niitä ketjuja saa käyttää city-maastureissakin?
veikkaan, että aika harvalla nykyään enää ketjuja on |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10613 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 09.01.2013 12:30 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Peto kirjoitti: | Niin sitä vain, ettei noi hötylumessa ajelemiset mitään kaksisia referenssejä ole...
Ei sillä, etteikö Subaru olisi parhaasta päästä tässä kitumaasturi segmentissä, ainakin jahtimiehen näkökulmasta. |
No Foressa on pikkusen tuota keulaa, hötylunta saa olla saappaan varsi ennenkuin se alkaa konepeltille nousta. Ja menee semmosessa lumessa ilman kettinkejä ettei mikä 2-veto mene edes kettinkien kanssa.
Niin että älkää nyt Fore-ketjussa sentään mistään Urbaneista alkako puhumaan. |
Ei ollut tarkoituskaan. Vaan puhutaampa Subarun uudesta mallista XV. Onko kokemuksia?
Yksi ukko hirviporukassa vaihtoi uudenkarhean Hiluxinsa tähän XVhen.
Ensimmäisena pisti silmään muhkea maavara. Teknisten tietojen mukaan tosin
vain 5 mm enemmän kuin Foresterissa. Vaan tuskin on kulkupuoleltaa ainakaan heikompi? _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 09.01.2013 12:36 Viestin aihe: |
|
|
Subaruissa on kaikissa sama neliveto, eli ei se sen huonompi pitäisi olla.  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
EsaP Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2006 Viestejä: 1284 Paikkakunta: Paimio
|
Lähetetty: 09.01.2013 13:39 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän Forester lumessa menee ihan samalla lailla kuin mikä tahansa aito oikea maasturi. Toppi tulee siinä kun se alkaa makaamaan pohjalevyllä ja kolme pyörää alkaa sutimaan. Pakilla pääsee yleensä vielä takaisin päin ja uudella vauhdilla eteen. Mulla on autossa viskolukko takana ja eipä se paljoa auta jos auto on pohjasta tukevasti kiinni. Pari kertaa olen onnistunut saamaan auton suojalumeen jumiin ja sen verran on pitänyt kaivaa, että molemmat eturenkaat ovat saaneet pitoa. Sanoisin melkein, että uuden auton omistajan hermo pettää ennen Foresterin maasto-ominaisuuksia. Lumilapiota kun pitää mukana, voi ajella melkein minne vain, koska auton kyllä saa peruutettua sinne mistä se on tullutkin. _________________ Tämmöst tänään ja huomenna sitte jotain ihan muuta. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|