Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
t3tactical Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2004 Viestejä: 4027
|
Lähetetty: 03.01.2013 21:39 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on käytössä kolme agrikaattia.
Suurin on 5kW valovirta 'kiinalainen' dieselinä. Se on mökillä ja vain työkonekäytössä. Eka vuonna paloi 120 litraa löpöä, kun myrskypuita tehtiin polttopuiksi, ja koneesta särkyi kaasuvivusto, pakoputken sisä-osat ja akku. Ne tuli korjattua akkua lukuunottamatta rautalankavirityksillä, ja nyt on 4 vuotta mennyt käsikäynistyksellä ilman muita ongelmia. Vuodessa kulutus on ollut 40 l luokkaa. Ääni on hirveä ja käynnistys vaatii aikuisen miehen terveet kädet, joten kahvinkeittoon ei viiti käynnistää.
Keskikokoinen on ikivanha 2,2 kW Bosch, nelitahti bensa. Nöyrä kone kaikinpuolin. Vain satunnaisessa käytössä. Ennen käytin paljonkin, mutta sitten tuli hommattua tuo kolmas kone, joka on:
600W kaksitahti kiinalainen, piikiteho 850W muistaakseni. Tämä on kevyt ja sopii takakonttiin. Maksoi Honkkarissa 120€ 6-7 vuotta sitten, ja on ollut konetta koko rahalla. Tuohon piti heti välittömästi vaihtaa länsimainen tulppa, ja korjata yksi löysä abiko-liitos. Ja on ollut minun koneista eniten käytössä mökillä valoa tekemässä ja pieniä koneita pyörittämässä. Pakkasilla käytän sitä auton lämmitykseen, jos jätän auton korpeen päiväksi. Kulutus n. 40 L vuodessa.
Tuon käyttämiseen pitää olla rauhallinen asenne. Bensan on annetttava valua hyvä tovi ennen käynnistämistä, ja vaatii aina 4-5 vetäisyä. Bensan on oltava just 2%.......jos enemmän, niin tekee piikin tulppaan.
Kaksitahtinen on kevyt, mutta haittana on pakokaasun katku. Etuna on pieni kulutus omassa käytössä, ja mahdollisuus polttaa pois vanhat bensat.Ja tuo hankintahintakin oli iso plussa.
Nyt on harkinnassa digi-salkkumallin osto, kun pikku-kinulin virta ei ole ihan laadukkainta. Yksi 12V akkulaturi sanoi sopimiuksen irti, kun latailin mökillä akkuja ja 300 W halogeeniä oli päällä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Vanhakarju Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Mar 2011 Viestejä: 2499
|
Lähetetty: 03.01.2013 22:10 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä:"LG1" miksikäs ei,minun huonot kokemukset perustuvat niihin
vanhoihin malleihin, joissa ei ollut jälkipolttoa,uskoisin että tässä jälkipoltto mallissa palamisen aikana ei "pöllähtele"valopetroolin haju,ja toinen
ikävä kokemus oli jos pikkuisenkaan tankatessa "läikähti"petroolia, siitä
hajusta ei tahtonut päästä erilleen.Minulla on tällä hetkellä mokillä kolmi
portainen nestekaasulämmitin3x 1.5 KW joka on aika "karkea" säädettävä
olen haaveillut portaattomasta termostaattisäätöisestä,mutta eläkeläisen
pitää vähän tarkemmin katsoa ostoksensa
Minulle on tuntematon asia tämä kosteus juttu,pullohan tietenkin
jonkun verran "hikoilee",joten pullon alla pitää olla suojaus ettei jää
jälkiä lattiaan.Kaikki palaminen "syo" happea,joten ilmansaanti pitää
huolehtia. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Vanhakarju Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Mar 2011 Viestejä: 2499
|
Lähetetty: 03.01.2013 22:22 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | olisko karjulla mainita missä on termostaatti? |
"Pohjola"kävin liikkeessä "ihailemassa"kyseistä mallia,minusta termostaatti oli takana alhaalla,tämän portaattoman mallin hinta oli
160 € ja teho 4,5 KW,ja 11 kg pullolle. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 27351
|
Lähetetty: 04.01.2013 00:37 Viestin aihe: |
|
|
minäki ostin aikoinaan ns. termostaatillisen,,,, noh tosiasiassa portaaton säätö min-max välillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 04.01.2013 11:12 Viestin aihe: |
|
|
Kohtuuhintainen ja laatukoneena ilmeisesti tunnettu aggregaatti voisi olla Pramac S6000 Diesel. http://www.hsaoy.com/aggregaatit/pramac/index.htm
Yleinen "ongelma" paremman luokan aggregaateissa on polttoainetankin naurettavan pieni koko. 2-3h käyttöön riittäviä..
Kai noihin isomman tankin tekee, mutta on sekin oma hommansa.
Onko jollain tarkempaa kokemusta tankin vaihdosta, täytyykö noissa dieseli vehkeissä tankki olla olla ylempänä vai imeekö se letkua pitkin, vaikka jerrykannusta polttoaineen? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
sako_92 Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tam 2006 Viestejä: 1425 Paikkakunta: rovaniemi
|
Lähetetty: 04.01.2013 12:36 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: |
Onko jollain tarkempaa kokemusta tankin vaihdosta, täytyykö noissa dieseli vehkeissä tankki olla olla ylempänä vai imeekö se letkua pitkin, vaikka jerrykannusta polttoaineen? |
todennäköisesti sieltä löytyy polttoaine hana. laitat vain ison kanisterin väärinpäin ja polttoaineletku kanisterista polttoaine hanan yläpuolelle, johon tulisi normaalisti koneen omasta tankista letku. niissä ei ole ei ole pa pumppua. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Vanhakarju Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Mar 2011 Viestejä: 2499
|
Lähetetty: 04.01.2013 12:52 Viestin aihe: |
|
|
sako_92 kirjoitti: | LG1 kirjoitti: |
Onko jollain tarkempaa kokemusta tankin vaihdosta, täytyykö noissa dieseli vehkeissä tankki olla olla ylempänä vai imeekö se letkua pitkin, vaikka jerrykannusta polttoaineen? |
todennäköisesti sieltä löytyy polttoaine hana. laitat vain ison kanisterin väärinpäin ja polttoaineletku kanisterista polttoaine hanan yläpuolelle, johon tulisi normaalisti koneen omasta tankista letku. niissä ei ole ei ole pa pumppua. |
Niinpä:muuten hyvä systeemi,mutta mitähän mahtaa vakuutus ja
paloviranomaiset tuumata jos sattuupi jotain. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 04.01.2013 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Vanhakarju kirjoitti: | sako_92 kirjoitti: | LG1 kirjoitti: |
Onko jollain tarkempaa kokemusta tankin vaihdosta, täytyykö noissa dieseli vehkeissä tankki olla olla ylempänä vai imeekö se letkua pitkin, vaikka jerrykannusta polttoaineen? |
todennäköisesti sieltä löytyy polttoaine hana. laitat vain ison kanisterin väärinpäin ja polttoaineletku kanisterista polttoaine hanan yläpuolelle, johon tulisi normaalisti koneen omasta tankista letku. niissä ei ole ei ole pa pumppua. |
Niinpä:muuten hyvä systeemi,mutta mitähän mahtaa vakuutus ja
paloviranomaiset tuumata jos sattuupi jotain. |
Täytyy pitää hyvin etäällä tuvasta..
Näköjään osaan aggregaateista saa tynnyrilisävarustesarjoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Vanhakarju Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Mar 2011 Viestejä: 2499
|
Lähetetty: 04.01.2013 14:05 Viestin aihe: |
|
|
"LG1"siinä olisi sinulle "nöyrä"peli,ei haittaisi vaikka "päkyttäisi"vähän
pitempäänkin.
http://www.youtube.com/watch?v=sXvB3Z6wchU
Mutta kun asiaa ajattelee tarkemmin,teilläpäinhän on ollut myrskyjen aikana ilmalinja ongelmia,eikös niitä ole muutettu aika paljon maakaapeleiksi,ja jos ei ole muutettu verkkoyhtiölle painetta päälle,
että ne kriittiset kohdat on laitettava maakaapeleiksi,sempä vuoksi
sinun ei kannattaisi tehdä kovin isoja investointeja,kun sinulla on
sopimus verkkoyhtiön kanssa,yksi mahdollisuus olisi laita käytetty
Bensiini käytetty "akri"niitä näyttää olevan aika hyvin myynnissä,
ja vedä siitä tarpeen mukaan roikilla sellaisiin kohtiin,jotka tarvitsevat
tilapäistä lämmitystä,ja onhan sillä "akrilla"taloudessa muutakin
askartelukäyttöä . |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 04.01.2013 14:58 Viestin aihe: |
|
|
Totta, ei ihan 4000€ pakettia viitsi turhanpantiksi hankkia nurkkiin lojumaan.
Sillä rahalla saisi uuden komian kiväärin kaapintäytteeksi.
Jos jollain on todella edullinen laatupeli nurkissa, ei muutakuin tarjousta yv:llä. Saisi hirvenlihat turvattua.
Pakastin ja jääkaappi olis hyvä turvata.
Täytyy vähän tarkkailla miten Vattenfallin linjojen uusiminen edistyy.
Ei tässä olla vielä yhtä innokkaita varautujia kuin TV sarjassa, "Maailmanlopun odottajat"..
Mutta tulevaisuudessa voisi harrastus mielessä laittaa talon tulevaan talliin "varavoimalan". Täytyy kattella kohtuuhintaisia ratkaisuja.
Vaikka tuollaillainen: http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Aggregaatti_3960059.htm?ca=11&w=3&last=1
Riittäis vähän isompaankin sähkönkulutukseen. Voisi saunoakin!
Taitaa riittää vaikka myösi sähköä Vattenfallille, kun niillä ei oikein omaa aina ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
sako_92 Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tam 2006 Viestejä: 1425 Paikkakunta: rovaniemi
|
Lähetetty: 04.01.2013 15:06 Viestin aihe: |
|
|
Vanhakarju kirjoitti: | sako_92 kirjoitti: | LG1 kirjoitti: |
Onko jollain tarkempaa kokemusta tankin vaihdosta, täytyykö noissa dieseli vehkeissä tankki olla olla ylempänä vai imeekö se letkua pitkin, vaikka jerrykannusta polttoaineen? |
todennäköisesti sieltä löytyy polttoaine hana. laitat vain ison kanisterin väärinpäin ja polttoaineletku kanisterista polttoaine hanan yläpuolelle, johon tulisi normaalisti koneen omasta tankista letku. niissä ei ole ei ole pa pumppua. |
Niinpä:muuten hyvä systeemi,mutta mitähän mahtaa vakuutus ja
paloviranomaiset tuumata jos sattuupi jotain. |
voihan siihen laittaa vaikka perämoottorin tankin ja pitemmän letkun. jos käy niin huono tuuri että se palaa, niin tuskin siihen jää letkuja palamatta ja "oman" tankin voi laittaa kauemmas. siinähän ei ole mitään ihmeellistä, agrin oma tankki vain korvattu isommalla ulkopuolisella tankilla ja oikeilla pa letkuilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
yyp Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Tam 2007 Viestejä: 795 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 04.01.2013 15:45 Viestin aihe: |
|
|
Meidän tuurilla juuri tuommoinen tulee hankituksi. _________________ " Rauhoitettu riistanhoitomaksulla " |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Vanhakarju Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Mar 2011 Viestejä: 2499
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 04.01.2013 16:11 Viestin aihe: |
|
|
Ei paha.
Kiinan koneita tuokin taitaa olla? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|