| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Kilppari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.10.2011 07:18 Viestin aihe: |
|
|
| Jatkaakseni tätä iänikuistä jurinaani lisään vielä,että tosta haku säteestä voi peltokytuksellä nipistää ainakin 180 astetta veks ku kuiteskin ehtii nähdä valkosen persauksen suunnan,suuliekin jälkeen,eli hakualue kutistuu tolla silmäyksella aikas rutkastikkin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24522 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 14.10.2011 16:39 Viestin aihe: |
|
|
Alkaa Oryxaski olla vuosittaisten kohdistelujen jälkeen aika vajaa.
| MHa kirjoitti: | Etenkin alkusyksyn kytisjahdeissa, mustan maan aikaan ja melko hämärissäkin olosuhteissa kun ammutaan, tärkeintä (ainakin mulle) on se, että saalis löytyy riittävän läheltä, ja luoti saa aikaan kunnon verijäljen.
|
Onkohan markkinoilla jo jotain "parempaa" 308 tehdaslatausta, vai kannattaako pitäytyä Oryxissa?
Kohteena peura ja kauris, sula maa, kytispaikka+optiikka sellainen että lavoille tulee koitettua. Tavoitteena se, että saalis jää peltoon = maltillinen pakomatka. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ardennie Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.10.2011 01:26 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: |
Onkohan markkinoilla jo jotain "parempaa" 308 tehdaslatausta, vai kannattaako pitäytyä Oryxissa?
Kohteena peura ja kauris, sula maa, kytispaikka+optiikka sellainen että lavoille tulee koitettua. Tavoitteena se, että saalis jää peltoon = maltillinen pakomatka. |
Jos Nosler Partition ei riitä, niin sitten ei mikään.
Federal ja Norma lataa sitä tehdaspatruunana 308 -kaliiperiin, Sakosta en ole varma. Federal lataa sitä myös 9,7 grammaisena. Myös Federalin 10,7 grammainen Trophy Bonded Tip (P308TT2) aukeaa nopeasti ja on varma kaataja. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
euroshopperi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.10.2011 04:04 Viestin aihe: |
|
|
Naturalis LR, jos lavoille laittaa. Kyllä tuolla esim kauris putoo suoraan jaloilta myös lavan taakse, jos on kunnon osuma, eikä vain siinä ringissä. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
MHa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2011 01:02 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | Alkaa Oryxaski olla vuosittaisten kohdistelujen jälkeen aika vajaa.
Pelkkään kohdisteluun käynee paukku kuin paukku
Kun kerran tehdaslatingista nimenomaan on kyse, niin itse käyttäisin siinä tapauksessa mahdollisesti juuri oryxiä. Tosin Lahtinen, olethan kuitenkin jälleenlataajamiehiä, miksi et lataisi peurapatruunoitasi itse? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24522 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 16.10.2011 08:45 Viestin aihe: |
|
|
Ei uskalla patruunatehdasta pystyttää muutaman peurapaukun takia, jää taas koukkuun lataamiseen
Jos lataa itse, niin Accubondko se paras on? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Der Antsa Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 16.10.2011 08:51 Viestin aihe: |
|
|
| Hornady Interbond 10,7g nopeudeks 760m/s. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
MHa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2011 11:35 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | Ei uskalla patruunatehdasta pystyttää muutaman peurapaukun takia, jää taas koukkuun lataamiseen
Jos lataa itse, niin Accubondko se paras on? |
Aivan
Parhaasta en tiedä, mutta ite oon tykästynyt. Lähdöt 165 grainisella 830 m/s. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
olsa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2011 13:38 Viestin aihe: |
|
|
On hyvät kokemuket viimmevuodelta, nyt viilonloppuna ampunut pari hirveä Oryxillä 308 11,7 g:lla.
Enkä muuta osta, on niin hyvät kokemukset.
Peurasta samat kokemukset. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
nettijussi Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5435 Paikkakunta: Muinais Suomi
|
Lähetetty: 16.10.2011 14:14 Viestin aihe: |
|
|
| olsa kirjoitti: | On hyvät kokemuket viimmevuodelta, nyt viilonloppuna ampunut pari hirveä Oryxillä 308 11,7 g:lla.
Enkä muuta osta, on niin hyvät kokemukset.
Peurasta samat kokemukset. |
Nettijussi on tuohon haaskapyssyynsä (308 Win) lataillut noita 13g Oryxejä. Hirven vasankin kerran tuolla tupsauttanut tantereeseen.
Pirun tarkka ja hyvin toimiva luoti. Peura, kauris, supi, kettu ja hirven vasakin ovat näyttäneet tosi kuolleista, Oryx 13g, n osuman jälkeen.
Lähtöjä luodille oon laittanu tommoset 680m/s, pelittää sataanviitenkymmeneen metriin.
Nettijussi  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
olsa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2011 14:23 Viestin aihe: |
|
|
En ole koskaan sortunut hienovirityksiin omilla latauksilla, aina valinnut myynnissä olevat patruunat.
Varmana latauksilla saadaan parempaa tulosta, sitä en kiellä.
Olen vuosien varrella huomannut että osumakohta on tärkein, jos luoti törmää ekana kylkiluuhun, tai ei. Siihen ei lataukset vaikuta, on minun mielipere kokemuksesta.
Sen takia en lataile paukkuja. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
nettijussi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2011 15:02 Viestin aihe: |
|
|
| olsa kirjoitti: | En ole koskaan sortunut hienovirityksiin omilla latauksilla, aina valinnut myynnissä olevat patruunat.
Varmana latauksilla saadaan parempaa tulosta, sitä en kiellä.
Olen vuosien varrella huomannut että osumakohta on tärkein, jos luoti törmää ekana kylkiluuhun, tai ei. Siihen ei lataukset vaikuta, on minun mielipere kokemuksesta.
Sen takia en lataile paukkuja. |
Helpoin ja halvin tapa on käyttää aina tehdaspaukkuja.
Aina kohtuullisen toimivat ja suht koht tarkat.
Vaan silloin kun haluaa esim. peuran kohdalla, vähentää tuota luodin iskemän aiheuttamaa verimössön määrää, on turvauduttava omalatauksiin.
Näillä omalatauksilla, kun lähtönopeutta lasketaan, päästään maltillisempaan iskuenergiaan ja pienempään vertymiseen.
Tällöin tulee tärkeäksi, valita sellainen luoti joka avautuu toivutulla tavalla hitaammissakin nopeuksissa.
Tää on sitä "hienoviritys" patruuna latausten proplematiikkaa. Ei siihen tarvitse, eikä pidäkkään sortua, mut jos homma kiinnostaa ja on pelit ja vehkeet, toivottu tulos palkitsee kokeilijan.
Nettijussi  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
olsa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2011 15:21 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä ymmärrän lataajat, on muutamat lataajat pettyneet tuloksiin.
Luoti kun törmää heti kylkiluuhun, on aivan eri tulos lihan verttymissä.
Lataaja ei sitä tiedä osuuko meno kylkiluun väliin, tai luuhun.
Näitä tuloksia on lahtivajalla tullut seurattua vuosia, on siellä joskus lapuan megakin tehnyt hienon jäljen, niinpaljon morkattu kuula.
Ite olen aina laskenut osumakohdan päälle, ja etäisyys mikä on a ja o. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
nettijussi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2011 16:31 Viestin aihe: |
|
|
| olsa kirjoitti: | Kyllä ymmärrän lataajat, on muutamat lataajat pettyneet tuloksiin.
Luoti kun törmää heti kylkiluuhun, on aivan eri tulos lihan verttymissä. | Mitenkä tuntuu, ettet oikeesti tajua.
| olsa kirjoitti: | | Lataaja ei sitä tiedä osuuko meno kylkiluun väliin, tai luuhun. | Paras vetää tääteisellä, aina varma että osuu jo sisään mennessään kylkiluuhun, tahi kahteen.
| olsa kirjoitti: | | Näitä tuloksia on lahtivajalla tullut seurattua vuosia, on siellä joskus lapuan megakin tehnyt hienon jäljen, niinpaljon morkattu kuula. | Näihin näköhavantoihin Nettujussikin juttunsa perustaa, viimekaudellakin tuli lähes kakssataa peuraa vilastua, siin porukas suurin osa tehdaslatingeilla ammuttuja, osa tiettu omaladingeilla ja jokunen tääteisellä tapettu.
| olsa kirjoitti: | | Ite olen aina laskenut osumakohdan päälle, ja etäisyys mikä on a ja o. | Ihan oikeestikko väität, ettei luodin nopeudella ole vaikutusta vertyneen kudoksen määrään ja Lapuan Megalla tulee siistimmät lihat.
Nettijussin puolesta saat vapaasti tunkea Megaa piippuun ja uskoa sen autuaaksi tekevään voimaan. Mut älä viiti keksiä satuja siitä, etteikä itselataamalla saa tarkempia ja käyttötarkoitukseen paremmin soveltuvia paruunoita eri metsästystarkoituksiin, verrattuna tehdaspatruunoihin.
Nettijussi  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
olsa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2011 17:34 Viestin aihe: |
|
|
Oletpas melkosen väittelyn haluinen nettijussi, en enempää jatka tästä. Mulle vaan on tehdaslataukset riittänyt, ja elukat kaatunut.
Useimmiten pienillä liha hävikeillä, kun lavan taa saa osuman
. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|