Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
korpisorsa Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Jou 2011 Viestejä: 217 Paikkakunta: Lappi
|
Lähetetty: 26.06.2015 13:49 Viestin aihe: Sähköperämoottori |
|
|
Noniin kertokaas kokemuksia nuista sähköperämoottoreista. Pitäs kanoottiin semmonen saaha ja miten olette moottorin laittanu kanoottiin kiinni? Kattelin tuossa motonetissä minn kodan sähkömoottoria mutta siinä oli niin pitkä se varsi missä on putkuri kiinni että joutuu matalassa vedessä seisovilteen ajamaan.. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5990
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17397 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 26.06.2015 14:17 Viestin aihe: |
|
|
Mulla minnkota soutupaatissa kiinni ihan vain sivulaidassa, ei peräpeilissä. Hyvin etenee sitä 6-8kmh. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
RiXu Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 17 Hei 2013 Viestejä: 95 Paikkakunta: Kouvola
|
Lähetetty: 26.06.2015 18:22 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa melkolailla kaikissa sähkömoottoreissa olla pitkä varsi kanoottikäyttöön. Ergonomian kannalta sivukiinnitys voisi olla paras. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9398
|
Lähetetty: 26.06.2015 18:41 Viestin aihe: |
|
|
Ainakin Minn Kotan riki on helppo lyhentää. Siellä putkessahan ei kulje muuta kuin pari johtoa. Netistä löytyy yksityiskohtaisia ohjeita. Lyhensin oman Endura 30:n pari vuotta sitten ja siihen meni tunnin vajaan tunnin verran. Homman tekee alle puolessa tunnissa, kun työkalut on esillä.
Sivukiinnitys on kätevä sen takia, että ohjausvarsi lähtee noista sähköperämoottoreista keskeltä ja soutuveneen perätuhto on yleensä jo vamiiksi kapea. Sen taki peräkiinnityksellä joutuu yleensä ohjaamaan selän takaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5990
|
Lähetetty: 26.06.2015 20:37 Viestin aihe: |
|
|
Sitä rikin lyhennystä kyllä kannattaa tuumia vielä toisenkin kerran: lyhennettynä on sopiva siihen kanoottiin, vaan jos tarve muuttuu niin sitten potkuri saattaa haukkoa ilmaa.
Vaan saahan niitä uusia koneita...  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
korpisorsa Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Jou 2011 Viestejä: 217 Paikkakunta: Lappi
|
Lähetetty: 26.06.2015 22:43 Viestin aihe: |
|
|
Joo mutta se että täälä on syksyllä 20cm vettä tuossa järvessä nii ei se tieten mukava seisten ole sillä kanootilla ajaa  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
korpisorsa Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Jou 2011 Viestejä: 217 Paikkakunta: Lappi
|
Lähetetty: 26.06.2015 22:56 Viestin aihe: |
|
|
Ja onko kellään tuosta patriotin 34 lbs moottorista kokemusta? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Ekohippi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Hel 2015 Viestejä: 3811
|
Lähetetty: 26.06.2015 22:57 Viestin aihe: |
|
|
Jospa ei katkokaan kylän arvokkainta rigiä, vaan koppaa Keskisvessulilta duurista Lake pro 40 lbs 79,95e?
Mulla oli sen pikkuveli 30+ lbs jokusen vuoden ja ihan ok laite. Arvaan ettei kiinanihme pihistä sähköä, niinkuin huippumallit, mutta tokko kaneetissa vetokuormakaan huimaa. _________________ "Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa" |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Jyräys Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Lok 2006 Viestejä: 3172 Paikkakunta: SS
|
Lähetetty: 26.06.2015 22:58 Viestin aihe: |
|
|
Tuollaisia on tarjolla ameriikassa
 _________________ Save a tree - eat a beaver |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
hilipata Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Elo 2005 Viestejä: 1277
|
Lähetetty: 27.06.2015 01:07 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Mulla minnkota soutupaatissa kiinni ihan vain sivulaidassa, ei peräpeilissä. Hyvin etenee sitä 6-8kmh. |
Terhi Saimania vei minnkota nätisti. Parasta kuhan uisteluvauhtia pienimmällä vaihteella. Sadoissa lasketaan kuhakilot... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17397 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 27.06.2015 14:09 Viestin aihe: |
|
|
Juu herneenpalkoa vie mukavasti mutta esim. Terhi 375 tasaperää ei oikein jos vähäki tuulee.
Itse niitin sähköllä noita ulpukoita viimeksi niin oli laidassa.
Ja jigaamisen jälkeen en ole uistelua harrastanu, ajantuhlausta.
Nimim. 150kpl paattiin illassa.. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
sundiz Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hel 2013 Viestejä: 301 Paikkakunta: HKI
|
Lähetetty: 27.06.2015 16:41 Viestin aihe: |
|
|
Uistinta liottaessa tulee sähkömoottoria käytettyä. Ajohommiin on sitten polttomoottori. Minnkota 40lbs versio vie buster xs:ää yllättävän mukavasti tyynellä. Kovalla tuulella voi kulku käydä hankalaksi. Tosin kovalla tuulella ei tule pahemmin järvellä käytyä. Tuo busteri ei tosin ole muodoiltaan mikään optimi sähkövispilälle, mutta yllättävän hyvin se sillä kulkee. Kanootin luulisi liikkuvan hyvin jo 30lbs työntövoimalla.
Mitä tuohon rikin pituuteen tulee niin ei tuo ergonominen ole. Kahva nousee väkisinkin liian korkealle kun potkurin on säätänyt sopivaan syvyyteen. Potkuria kun ei kehtaa ihan matalimpaan asentoonkaan laskea, kun sitten se on matalikossa joka kivessä kiinni. Eniten tuossa ergonomiassa itseäni kuitenkin häiritsee tuo moottorin symmetrisyys. Polttomoottoreissa kaasukahva tulee yleensä aina moottorin vierestä toispuoleisesti. Sähkövispilässä tuo kahva kun tulee suoraan keskeltä. Kun takapenkillä istuu niin pitäisi roikkua ihan ulkoreunalla, ettei sähkövispilän kahva tulisi liian lähelle, ja silloin on venekin jo ihan vinossa kuorman ollessa toispuoleinen. Kun keskellä istuu niin saa käden vääntää solmuun, jotta saa kaasukahvasta kiinni. Olkapää menee lukkoon jos kahvassa pitää pidempään roikkua. Kanoottiin jos hommaa moottorille sivukiinnikkeen niin se taitaa auttaa paljon tuohon "sivuergonomiaan". |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17397 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 27.06.2015 17:46 Viestin aihe: |
|
|
Voihan sen kääntää sivulle, ei sinne perälle mene edelleenkään kuin sähköjohdot. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Coltiainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Hel 2007 Viestejä: 303
|
Lähetetty: 29.06.2015 00:47 Viestin aihe: |
|
|
Toinen kesä on nyt menossa yhdistelmällä MinnKota Endura Max 45lbs (15cm lyhennetyllä rikiputkella) +140Ah vapaa-ajan akku. Veneenä Suomi 520L. Pisimmillään em. paketilla uisteltu kahden jantterin kuormalla 9h putkeen jonka jälkeen akussa kapasiteettia jäljellä n. 50%.
Aiemmin koneena oli 40lbs Endura C2, jolla ehdoton maksimi oli 6-7 h samalla 140Ah akulla. Jotenka nuo "digitaalimoottorit" kuljettavat 30-50% ajoteholla sen 2-3x pidemmälle kuin vanhemmat vastustekniikalla toteutetut sähkömoottorit. Mainosten 5x toiminta-aika lienee lähinnä teoreettinen.
Motorguidella löytyy muuten ihan suomestakin lyhyemmällä rikipituudella olevia VariMax(myös digitaali) prutkuja, jos ei raaski/osaa lyhentää minnkotaansa. Lisäksi em. valmistajalla on valmiita ultralyhytrikisiä laitteita kanoottimiehille.
Digitaalisten portaaton tehon annostelu on uisteluhommissa ehdoton. Aina löytyy se paras uistelunopeus, oli sitten myötä- tai vastatuuli. Lisäksi virtaavassa vedessä saa veneen pidettyä helposti paikallaan pelkällä kaasulla.
Edellisessä Endura C40:ssa oli ongelmia pykälänvaihdossa, edellisen nopeuden jäädessä joskus päälle, kaasua joutui vekslaamaan edestakaisin, ennenkuin haluttu nopeusalue kytkeytyi. Samaa ongelmaa on myös parin tutun C30:ssä ja C32:ssa.
Digitaali on kallis, mutta hyvä. Suosittelen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|