OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirveä ja peuraa. Millä luodilla?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 146, 147, 148 ... 164, 165, 166  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
veetee
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 25.05.2026 07:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oryxia aloin käyttää 2000, kun Uroselta hommasin 308 Sako 75 varmintin. Ja sitten 375een siirtyessä Oryxin lisäksi myös aframea (turhan jäykkä imo), Woodleighia, Ttsxäå.
Kaikilla könttää. Lyijyllisistä Oryx, kupariTtsx toimii sen verran hyvin, että ei viitti enää vaihtaa ja hakea latauksia vaihtoehdoille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 25.05.2026 07:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo kyllä shh ja kuparit on näitä tarjonnu aika paljon, oryx ja mega kerta molemmilla kun ammuttu ison hirven olkapalloon... Nämä toki saatiin molemmat mutta hetki meni.

Paljon enemmän nämä kuparit pehmeeltä ammuttuna ovat juoksuttaneet ja etsityttänyt.
late2
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 25.05.2026 07:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävin kurkkimassa patruunakaapilla, ei ole noihin lapualaisiin 165 gr A-Frame -paukkuihin laitettu nopeustietoja. Mun nollakasit on aika lyhytpiippuisia, painava kuula ei ehkä ihan optimaalinen. Sakolaisia "powerheadeja" on myös, eli TSX:llä ladattuja, jännä valinta että nuo on ladattu 165 gr kuulalla, eli ymmärtääkseni sillä jäykemmällä magnumkuulalla, kun 168 gr olisi (ollut) pehmeämpi, tehdäänköhän noita TSX:iä enää ollenkaan.

Ei mullakaan ole huonoja havaintoja Megasta, joskin tainnut olla meidän porukassa käytössä lähinnä 9,3 mm paksuisena. Sakon SHH:sta ja oikeastaan HH:stakin on jotain ihmeellisiä tapahtumia. SHH:ssa ei ollut alkuun lyijyä ihan vaipan kärkeen vaan monen OTM-kuulan tapaan loppui aikaisemmin. Sako oli omissa testeissä havainnut että joskus kuulat suorastaan räjähti, nyt lyijyä on ilmeisesti kärkeen asti. Kevyemmässähän painokin muuttui 10,1 -> 9,7 g, olisiko jotenkin yritetty indikoida ettei ainakaan paksuluiselle hirvelle.
Takaisin alkuun
Lahtinen

LähetäLähetetty: 25.05.2026 07:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:

Paljon enemmän nämä kuparit pehmeeltä ammuttuna ovat juoksuttaneet ja etsityttänyt.

Itse olen välillä ihmetellyt sitä asennetta, että ”kyllä koira sen aina löytää, vaikka vähän pidemmällekin siipeäisi”.

Omat kokemukset eivät tue sitä, että homma olisi jotenkin kiveen hakattu. Sattaa olla hirvissä vaikka emä-vasaporukka ja vasaa ammuttu jäykällä. Ei se aina ole sanottua, että koira ottaa sen leimatun.

Tai peurahommassa vaikka mentäisiin liinaamalla. Jälkeä voi olla niin pirusti tai terveitä peuroja lähteä ”oikealta jäljeltä” jne.

Monastihan nämä menee ihan kuin Strömssöössä ja koira tietää paremmin. Mutta ei todellakaan aina ole ihan suoraviivaista ollut homma koiran avullakaan.
Takaisin alkuun
valmet 412s
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 25.05.2026 07:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:

Itse olen välillä ihmetellyt sitä asennetta, että ”kyllä koira sen aina löytää, vaikka vähän pidemmällekin siipeäisi”.

Omat kokemukset eivät tue sitä, että homma olisi jotenkin kiveen hakattu. Sattaa olla hirvissä vaikka emä-vasaporukka ja vasaa ammuttu jäykällä. Ei se aina ole sanottua, että koira ottaa sen leimatun.

Tai peurahommassa vaikka mentäisiin liinaamalla. Jälkeä voi olla niin pirusti tai terveitä peuroja lähteä ”oikealta jäljeltä” jne.

Monastihan nämä menee ihan kuin Strömssöössä ja koira tietää paremmin. Mutta ei todellakaan aina ole ihan suoraviivaista ollut homma koiran avullakaan.

Minusta jos sorkkaelukkaa ei ilman koiraa löydä ampumisen jälkeen ns.normaalin osuman jälkeen on luodissa parantamisen varaa.

-onko se parannus läpäisy, laajentuminen, jäämäpaino, nopeus tai yleisesti niistä kaikista johtuva kohdevaikutus.
GoPro
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 25.05.2026 07:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
piippurihla kirjoitti:

Olen ihmetellt miksi Lapua ei kehittänyt itse tai edes ostanut parempaa hirviluotia kuin Mega ennen Naturaliksia. Lapualla on aina ollut hyviä luoteja tarkkuusammuntaan mutta lyijy-ytimisissä ei ole ollut suurta kehumisen aihetta.

Hyviähän nuo on käynniltään ja takaan ettei 12g megan kun hirveen keuhkoille ts tappokohtaan ampuu niin aina on oma.

Onhan lapua kehittänyt forexin ihan itse. Ja mitä naturalikseen tulee niin 100-0 otan megan piippuun.

Itte hirvelle kyllä nimenomaan naturalista tarjoilisin ennen megaa, poikkeyksena kytishirvet. Mutta oikeasraan peuralle mietin tuota megan koittamista, meneekö sitte 9.7g vai 12g jää nähtäväksi
late2
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 25.05.2026 07:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:

-onko se parannus läpäisy, laajentuminen, jäämäpaino, nopeus tai yleisesti niistä kaikista johtuva kohdevaikutus.
Meillä hirviporukassa tämä tyypillisesti kuitataan "osta isompi pyssy".
Takaisin alkuun
Lahtinen

LähetäLähetetty: 25.05.2026 07:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:

Minusta jos sorkkaelukkaa ei ilman koiraa löydä ampumisen jälkeen ns.normaalin osuman jälkeen on luodissa parantamisen varaa.

Itse näen homman niin, että lähtökohtaisesti pitäisi valita kaliiberiin marginaalia. Nykyisen vaimentimet sun muut tekevät aika lailla jytkymmistä peleistä ammuttavia, mitä aikoinaan.

Tuolloin siihen kohteeseen saadaan jätettyä sitä ”iskua”. Luoti voi laajentua reilusti ja menettää painoakin ja tehdä tätä kautta pysyvää kunnon kokoista haavakanavaa. Ja jos sitä marginnalia on, niin potkua piisaa vielä läpireiän tekemiseen, mistä monessa tilanteessa on etua.
Takaisin alkuun
Lahtinen

LähetäLähetetty: 25.05.2026 08:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:

Sakon SHH:sta ja oikeastaan HH:stakin on jotain ihmeellisiä tapahtumia. SHH:ssa ei ollut alkuun lyijyä ihan vaipan kärkeen vaan monen OTM-kuulan tapaan loppui aikaisemmin. Sako oli omissa testeissä havainnut että joskus kuulat suorastaan räjähti, nyt lyijyä on ilmeisesti kärkeen asti.

Silloin kun noita alkoi tulla, niin eihän sitä tietenkään myönnetty. Selitys oli aina, että ”on ammuttu vahingossa ratareikäpäällä” Smile
Takaisin alkuun
late2
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 25.05.2026 08:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun aihe on "millä luodilla" niin eiköhän p.o. Mega 9,3 mm paksuisena tuo sitä marginaalia. Meillä on käytössä ollut x62:ssa ja x74R:ssä eikä ole juuri koiraa tarvittu. Naturaliksesta en osaa sanoa.
Takaisin alkuun
late2
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 25.05.2026 08:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
late2 kirjoitti:

Sakon SHH:sta ja oikeastaan HH:stakin on jotain ihmeellisiä tapahtumia. SHH:ssa ei ollut alkuun lyijyä ihan vaipan kärkeen vaan monen OTM-kuulan tapaan loppui aikaisemmin. Sako oli omissa testeissä havainnut että joskus kuulat suorastaan räjähti, nyt lyijyä on ilmeisesti kärkeen asti.

Silloin kun noita alkoi tulla, niin eihän sitä tietenkään myönnetty. Selitys oli aina, että ”on ammuttu vahingossa ratareikäpäällä” Smile
Onhan tuo aika erikoinen ratkaisu metsästysluodiksi, ja voi olla että joskus on ammuttukin ratareikäpäällä. Mulla oli joskus vanhan mallin 11,7 g ja 10,1 g kuulia, olihan niissä jotain "ristiurituksia" tunnistuksen helpottamiseksi. Jossain vanhassa M&K:n vuosikirjassa tuosta oli juttua, ehkä on helpompi myöntää vanhat virheet kun niihin on löytynyt korjauksia. Joskus oli kaivettu rupista 11,7 g HH, lyijy helisi vaipan sisällä, vaippa oli kääntynytvääntynyt jotenkin niin että lyijypala oli vielä jotenkin kiinni. Tietysti tuokin kaivettu vajalla rupista, en muista että tuohonkaan kaatoon olisi liittynyt mitään dramatiikkaa.
Takaisin alkuun
Lahtinen

LähetäLähetetty: 25.05.2026 08:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ihmetellyt sitä, että Megasta puhutaan paljon ”pehmeänä” ja ”laajenee aina”.
Ysikolmoseenhan tuota saa vain 18.5 grammaisena ja lähdöt on mitä on.

Itellä on semmoinen tuntuma, että ainakin joku 9.3 erä ei niin kauhean löysä ollut. Seuraavaa askia kun katselin, niin luoti olikin ”vähin äänin” muuttunut eri näköiseksi, vähän mutta kumminkin.
Takaisin alkuun
Nimrod
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 25.05.2026 08:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
Kävin kurkkimassa patruunakaapilla, ei ole noihin lapualaisiin 165 gr A-Frame -paukkuihin laitettu nopeustietoja. Mun nollakasit on aika lyhytpiippuisia, painava kuula ei ehkä ihan optimaalinen. Sakolaisia "powerheadeja" on myös, eli TSX:llä ladattuja, jännä valinta että nuo on ladattu 165 gr kuulalla, eli ymmärtääkseni sillä jäykemmällä magnumkuulalla, kun 168 gr olisi (ollut) pehmeämpi, tehdäänköhän noita TSX:iä enää ollenkaan.

Barnes tekee patruunanvalmistajille nopeusalueluokiteltuja luoteja, jotka ovat erilaisia kuin vastaavat rasialuodit.
valmet 412s
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 25.05.2026 08:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt sitä, että Megasta puhutaan paljon ”pehmeänä” ja ”laajenee aina”.

Itellä on semmoinen tuntuma, että ainakin joku 9.3 erä ei niin kauhean löysä ollut. Seuraavaa askia kun katselin, niin luoti olikin ”vähin äänin” muuttunut eri näköiseksi, vähän mutta kumminkin.

Itsellä kokemusta vain .30 ja 12g, se on kyllä ollut ominaisuuksiltaan samanlainen sielä 90 luvun vihreästä rasiasta
Lahtinen

LähetäLähetetty: 25.05.2026 08:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:

Itsellä kokemusta vain .30 ja 12g, se on kyllä ollut ominaisuuksiltaan samanlainen sielä 90 luvun vihreästä rasiasta

Muistelen, että ysikolmosessa muutoksen näki valmiista panoksesta, eli olisi ollut tuossa luodin kärkialueella. Eli varmasti sillä alueella, mikä vaikuttaa "aukeamiseen".
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT - 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 146, 147, 148 ... 164, 165, 166  Seuraava
Sivu 147 Yht. 166

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa