OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Nuolien katoaminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heiluri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.04.2025 06:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yleensä hiilikuituaihiot ovat olleet tasalaatuisia, ei ole löytynyt "jäykempää sivua", tätä vähän ihmettelen.
kolopesijä
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.04.2025 07:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruunalle testattavaa:
https://youtu.be/nxV_11gFzGo?si=pH3O1VJjtywexMjr

Kai sitten heilurilla on niin laadukkaita putkia sattunut aina vai häviääkö virheet spinessa muuhun kohinaan?
https://youtu.be/KGCDr10AQ_A?si=ZUTp29qRiVGeHBxy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.04.2025 08:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ne virheet ovat niin pieniä ettei niillä ole väliä, vähän sama kuin punnitsisi luoteja, metsästyksessä sillä ei ole merkitystä eikä merkityksettömän asian kansa kannata puuhastella.
Patruuna
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.04.2025 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Kyllä perinnejousellakin pitää säätää nuolet käymään "samaan reikää", totta kai eihän hommasta muuten tule mitään.
Kun ammutaan "kropalla tähdäten" on erityisen tärkeään että nuolet käyttäytyvät samalla lailla.
Ihan samat säännöt siinä pätevät kuin taljassakin mutta ilman tekniikan apuja, samalla tavalla se nuoli käyttäytyy vaistojousessakin
Olet kysellyt vääriltä tyypeiltä jos neuvot on olleet tuota luokkaa, yleensä saa kyllä tarkat ja asiantuntevat neuvot.

Millä lailla puunuoli on heikompi?

(Kuulostaa siltä että sinulla ei ole camien ajoitus kunnossa).

Kyllä mulla on kaikki kunnossa tuossa omassa Liftissä Very Happy Minähän laitoin ne kuntoon kun eivät osanneet neuvoa.

Vaistojouset ovat niin hitaita ettei esim ole juurikaan väliä millainen ja kuinka suora leikkuri siellä nuolen päässä on. Aina menee suoraan. Kunhan vaan oikea jäykkyys ja kelvollinen sulitus. Kun tarkkuutta ei ole läheskään sitä mitä taljassa niin jos 25m ampuu 5cm eri kohtaan kuin taulukärki niin eihän sitä edes huomaa. Tuollaiseen huippunopeaan lyhyellä jännevälillä olevaan taljaan kun laittaa yhtään vääränlaisen nuolen tai kieron kärjen niin se näkyy heti. Se vaan on näin eikä se väittämällä miksikään muutu.

Osaatko kertoa missä sitä tietoa olisi tarjolla? Katsoin vaan nuo suurimmat jousimyyjät mitkä pisimpään tehneet kauppaa ja harrastavat itsekkin jousimetsästystä.

Ai miksi mäntynuoli on heikompi kuin hiilikuituinen? Very Happy Se vaan on heikompi. Aika paljonkin heikompi. Jos yhtä vahvan haluaa niin se on älyttömän paljon painavempi. Huomaat varmaan tässäkin että ei se vaistojousi olekkaan niin tarkka mitä sille syöttää kun jopa puunuolet toimii. Nehän vääntyilee ilmankosteuden mukaan ja niitä joutuu oikomaan välillä. Taljan nuolissa puhutaan .001-.005 suoruus toleransseista riippuen minkä laatuinen nuoli Very Happy Näissä huippunuolissa missä .001" suoruus, merkkaa myös se nuolen jäykin kohtakin ja se pitää ottaa huomioon sulituksessa kun ammutaan nopeilla taljoilla ja halutaan oikeasti osua hyvin.

Sinä et ole tarpeeksi perehtynyt näihin. Mitä enempi näiden kanssa pelaa niin sitä paremmin huomaa kuinka moni asia vaikuttaa. Jos ampuu vaan lyhyille matkoille ja isoja elukoita niin jousen ei tarvi olla edes säädöissä eikä ole merkitystä nuolilla. Kunhan spine on sinne päin. Laittaa vaan avautuvaa leikkuria niin osuu riittävästi. Voihan sen jopa kohdistaa niille leikkureille Laughing
Takaisin alkuun
Patruuna
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.04.2025 09:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Yleensä hiilikuituaihiot ovat olleet tasalaatuisia, ei ole löytynyt "jäykempää sivua", tätä vähän ihmettelen.

Just Very Happy Tulihan se sieltä.
Takaisin alkuun
Patruuna
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.04.2025 09:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kolopesijä kirjoitti:
Patruunalle testattavaa:
https://youtu.be/nxV_11gFzGo?si=pH3O1VJjtywexMjr

Kai sitten heilurilla on niin laadukkaita putkia sattunut aina vai häviääkö virheet spinessa muuhun kohinaan?
https://youtu.be/KGCDr10AQ_A?si=ZUTp29qRiVGeHBxy

Tuttuja hommia, on testattu. Kuten sanoin niin tuo Lift ja muut saman merkin jouset laittaa nuolen pyöriin vasemmalle. Tätä perusjuttua eivät älynneet kertoa minulle. Näistä löytyy hyviä hidastusvideoita. Olen myös testaillut paljon erinlaisia sulituksia ja eri sulkia. Nyt voi jo sanoa mitkä pelaa hyvin vaikka olisi suurempikin kiinteä leikkuri.

Mutta jos sitä nuolen jäykkää kanttia ei selvitä, eli sitä kohtaa minne nuoli puristuessa taipuu niin ei voi saada huippu osuntaa kiinteillä ja nopealla jousella. Ainakaan samanlaista osuntaa kuin taulukärjellä. Laatunuolet ilmoittaa jäykän kantin, mutta halvemmissa se pitää itse selvittää puristamalla.

Se olisi mukava selvittää että onko pehmeävetoinen jousi tai pienemällä vetokevennyksellä oleva anteeksiantavempi kuin tuollaisella kantikkaalla vedolla oleva talja. Mulla on lopussa melko tiukka pykälä vedossa ja 85% kevennys niin tulee nuolelle melko raju lähtökiihdytys mikä varmaan taivuttaa nuolta enemmän kuin tasaisesti kiihtyvä veto. Seuraavaksi hommaan 80% verokevennyksen moduulit niin näkee huomaako eroa. Tuskin merkittävää, mutta tarkkuutta ne voi tuoda lisää.

Kun ammuskelin paperitestejä uudella jousella ja ihmettelin tuloksia niin ammattilaiset eivät vinkanneet sanallakaan nuolen jäykkään kohtaan. Olisin säästänyt melko paljon aikaa jos olisin tiennyt.
Takaisin alkuun
heiluri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.04.2025 10:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
heiluri kirjoitti:

Just Very Happy Tulihan se sieltä.

No juu, en minä tosiaan noista löydä niin suuria eroja että sillä olisi käytännön merkitystä.
heiluri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.04.2025 10:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mäntynuolen etu on sen paino ja kestäähän se maastokäytössäkin paremmin, helpommin hiilikuitunuoli hajoa kuin mäntykeppi.
Ja kyllä sen viidensentin eron huomaa vaistojousellakin, totta kai nuolten on käytävä yhdenmukaisesti.
Pikkuelikoitahan minä olen jahdannut, supi lienee suurin, mutta kun ampuu esimerkiksi kiekkoja tai taveja huomaa äkkiä että nuolten on toimittava samalla tavalla.

Katsot vaikka Jousimetsästäjäin sivuilta, siellä on ainakin ennen ollut esillä alan osaajat, liikkeistä niitä on turha etsiä.
Mara_metsästäjä
Vakituinen kirjoittaja

LähetäLähetetty: 03.04.2025 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy myöntää tätäkin keskustelua lukiessa, että jousimetsästys kuulostaa kovin varustekeskeiseltä. Itse en tykkää harrastaa niiden harrastusvälineiden rakentelua ja kokoaikaista säätöä vaan harrastaa sitä itse harrastusta eli tässä tapauksessa ampumista. Olen enemmänkin sellaista plug and play -tyyppiä. Saako Suomesta ostettua taljajousta ja nuolia, joilla voi alkaa ampua saman tien, kunhan on säätänyt omille mitoilleen yms. sopivaksi?
Takaisin alkuun
heiluri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.04.2025 14:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taljajousi on aika lailla varustekeskeinen, joutuu suorastaan varustelukierteeseeen, vaistolla pärjää vähemmillä vehkeillä ja ennen kaikkea vähemmällä säätämisellä.

Itse kyllästyin taljaan nopeasti, painava monimutkainen rohjake jota pitää herkeämättä säätää, vaistolla pärjää kun on jousi ja siihen sopivat nuolet, eikä tarvitse säätää kuin joskus jänneväliä mutta kun jänne sopivasti venyy sitäkään ei tarvitse tehdä.
Talja on tarkempi, paljon tarkempi kuin vaistojousi, mutta normi jousimatkoilla pärjää vaistollakin.
suurin ero on harjoutuslaukausten määrä, sopivaksi säädetyllä taljalla ei tarvitse ampua kovinkaan paljon kunnon ylläpitämiseksi ja sillä oppii ampumaan aika nopeasti, mutta vaistola pitää ampua paljon, 10 000 laukausta on vasta hento alku.
Jos todella pitää jousiammunnasta ja haluaa haastetta ruutiaseiden rinnalle niin vaisto, jos haluaa nopesti tuloksia ja saalista niin talja, tai jos on addiktoitunut teknikkaan ja sen teknisen, herkän laitteen hinkkaamiseen.

Kyllä valmiita taljapakettejakin saa, mutta sekin on säädettävä, mielellään jonkun osaajan kanssa, ampujalle sopivaksi, sitten taidon ja tekniikan kehittyessä säädetään lisää, laukaisulaite ja tähtäimet näyttävät olevan vehkeitä joissa vasta noin kolmas tai neljäs alkaa olla mieluinen.

Se on todellakin niin että ostat ensin tonnilla jousen ja sitten kahdella kilkkeitä Wink .
Patruuna
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 03.04.2025 16:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mara_metsästäjä kirjoitti:
Täytyy myöntää tätäkin keskustelua lukiessa, että jousimetsästys kuulostaa kovin varustekeskeiseltä. Itse en tykkää harrastaa niiden harrastusvälineiden rakentelua ja kokoaikaista säätöä vaan harrastaa sitä itse harrastusta eli tässä tapauksessa ampumista. Olen enemmänkin sellaista plug and play -tyyppiä. Saako Suomesta ostettua taljajousta ja nuolia, joilla voi alkaa ampua saman tien, kunhan on säätänyt omille mitoilleen yms. sopivaksi?

Sehän on ihan siitä kiinni millä tasolla haluaa harrastaa. Ostaa jonku pitkäjousen ja ampuu sillä Very Happy Hieman enemmän haastetta vaan kyllä silläkin saalista saa kun osaa.

Kyllä ne jousia myyvät liikkeet säätää taljan sulle, mutta ei siitä täydellistä saa. Itse ne pitää viimeisen päälle viritellä ja jänne venyy alussa hieman niin ei se ole oikein edes mahdollista tehdä pysyviä säätöjä alkuun. Jotku pro ukot tekevät niin että laittavat jousen vireeseen joksikin tunniksi tai yön yli ja ottavat jänteestä löysät pois kerralla. Ei kuitenkaan Suomessa. Peep tähtäimen paikkaa voi joutua hakemaan itselle sopivaksi ja D lenkin pituutta muutamaan. Ja tietysti tähtäimen säädöt. Mahdollisesti kämejä voi joutua liikuttaan sivusuunnassa jos ei ala nuolen lento miellyttään.

Itse tilasin tuollasena, mutta kaikki piti tehdä uudestaan Laughing

Ei sitä jousen säätöä tarvi kuin kerran opetella ja alkaa onnistumaan. Nuo jänne hommat menee sitten aivan rutiinilla jos tarvii d lenkkiä vaihdella tai peep tähtäintä vaihtaa tai siirtää. Ihan mukavaa puuhastelua. Kun heti alusta asti panostaa nuoliin niin säästyy todella monelta ongelmalta mitä säätöihin tulee. Ja ostaa niitä aukeavia leikkureita mitkä lentää hyvin samalla tavalla kuin taulukärjet. Eikä osta Mathewsin lyhyimpiä jousia.. Joku Hoyt voisi olla melko varma ja helppo. Uudet Mathews Lift jouset kyllä kiinnostaisi kun kämien säätööt riittää nykyään pelkkä kuusiokoloavain.

Mulla on tuollainen vanhempi Bowtech toisena jousena ja se ollut kyllä helppo. Kerran säädin leikkurin ja taulukärjen samaan ja siinä on pysynyt.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa